Zestaw frez do gniazd zaworowych
Stożki gniazd to narzędzie, które pozwala przywrócić mechanizm zaworowy do stanu pierwotnego po przeprowadzeniu naprawy. Za pomocą takich stożków, zwanych również pogłębieniami stożkowymi, przywraca się szczelność cylindrów roboczych silnika.
Aby zrozumieć specyfikę sytuacji, kiedy stosuje się frezy do gniazd zaworowych, trzeba najpierw zrozumieć, jak działa zaworowy mechanizm, a także co może prowadzić do nieprawidłowego działania.
Każdy z cylindrów dowolnego silnika spalinowego (ICE) działa w połączeniu z dwoma zaworami, z których jeden jest dolotowy, a drugi wydechowy. Operacja ICE odbywa się poprzez powtarzalne procesy (cykle). Każdy z tych procesów polega na tym, że do cylindra roboczego doprowadzana jest mieszanka paliwowa. Dzieje się tak, gdy zawór wlotowy jest otwarty. Po jego zamknięciu i wypaleniu się mieszanki paliwowej spaliny należy usunąć z cylindra, co zapewnia otwarcie zaworu wydechowego. Zamknięte zawory wlotowe i wylotowe muszą zapewniać całkowitą szczelność cylindra roboczego. W procesie pracy silnika zawory poddawane są zarówno znacznym obciążeniom mechanicznym, jak i różnym skutkom agresywnego środowiska, w którym są eksploatowane. Aby zawory były w stanie wytrzymać tak silne uderzenia przez długi czas, do ich produkcji używa się stopu stali wysokostopowej, którego skład chemiczny zawiera znaczne ilości chromu i niklu.
Konstrukcja zaworu składa się z dwóch głównych elementów: trzpienia prowadzącego i głowicy, która może być płaska, wypukła lub w kształcie tulipana. Pręt prowadzący zaworu może być cylindryczny lub z wyprofilowanym rowkiem, co jest niezbędne do niezawodnego mocowania sprężyny. Fakt, że awarie pojawiły się w mechanizmie zaworowym silnika spalinowego, można określić na podstawie kilku znaków, z których najbardziej oczywiste są:
- spadek mocy silnika, który wpływa na charakterystykę prędkości samochodu;
- niestabilna praca silnika spalinowego przy dowolnej prędkości;
- nienaturalne stukanie dochodzące z komory silnika samochodu;
- z rury wydechowej wydobywa się duża ilość dymu.
Pojawienie się szczeliny między zaworem a jego gniazdem prowadzi do tworzenia się nagarów, a następnie wypalenia gniazda zaworu
Najpopularniejszym narzędziem do naprawy gniazd zaworów jest przecinak rolkowy (pogłębiacz). Należy pamiętać, że taki pogłębiacz nie jest pogłębiaczem, przez który wykonywane są pogłębiacze. Specjaliści, którzy zawodowo zajmują się naprawą silników samochodowych, starają się od razu zakupić zestaw stożków do głowicy cylindrów (głowicy cylindrów). W takim zestawie stożków do zaworów znajdują się narzędzia o różnych parametrach geometrycznych, co pozwala na ich optymalne dobranie do silnika samochodu określonej marki. Aby nadać gniazdom zaworowym pożądany kształt, wymagane jest sześć pogłębień stożkowych: trzy dla wylotu i trzy dla zaworów wlotowych. W przypadku, gdy zakłada się nie wymianę gniazd zaworów na nowe, ale odnowienie starych, prace naprawcze wykonywane są w następującej kolejności:
- Głowica cylindra znajduje się na równej powierzchni.
- Frez jest zamocowany na trzpieniu zainstalowanym w uchwycie maszyny.
- Oś narzędzia jest wyrównana z osią otworu głowicy cylindra pod trzpień prowadzący zaworu.
- Powoli i bez silnego nacisku, obracając frez zgodnie z ruchem wskazówek zegara, z powierzchni roboczej gniazda zaworu usuwa się nagar i cienką warstwę metalu.
- Obróbka fazy roboczej siodła frezarką rolkową o kącie 45 stopni
- Obróbka fazy roboczej siodła frezarką rolkową o kącie 45 stopni
W takim przypadku należy mieć szeroką gamę frezów do gniazd zaworowych do wszystkich zastosowań. Unikalne ostrza z węglików spiekanych w zestawie obrobią każdy materiał gniazda zaworu, od najtwardszego do najdelikatniejszego. Sprawdź ofertę frezy do gniazd zaworowych na https://narzedzia-esklep.pl/.
Frezy do gniazd zaworowych: zastosowanie
Jeśli silnik samochodu traci moc lub obserwuje się jego niestabilną pracę, należy sprawdzić poprawność działania mechanizmu głowicy zaworu. Najprawdopodobniej takie awarie występują z powodu pojawienia się szczeliny lub osadów węgla w zaworach, które przeszkadzają w szczelnym zamknięciu zaworu. Aby uzyskać szczelne odcięcie zaworu, stosuje się specjalistyczne narzędzie do naprawy gniazda zaworu, takie jak rolka gniazda zaworu czy frezy.
Pogłębiacze do przycinania gniazd zaworów wykonane są w postaci stożkowego metalowego walca, w którego osi znajduje się otwór przelotowy. Wielu producentów sprzedaje dwustronne pogłębienia stożkowe do gniazd zaworów, które są stożkowe po obu stronach, ale tylko pod różnymi kątami. Ta cecha narzędzia jest uzasadniona większą funkcjonalnością. Każdy pogłębiacz w swojej konstrukcji ma kilka frezów wykonanych z wytrzymałej stali, które obrabiają powierzchnię otworu zaworu. Narzędzie tnące może mieć różne kąty nachylenia stożka do 75 stopni nachylenia.