GEOMETRIA KÓŁ PO ZDERZENIU
Zderzenia z wybojami, krawężnikami i innymi przedmiotami są dziś na drogach nieuniknione. O ile uszkodzenia ciała mogą być łatwo zauważalne, o tyle uszkodzenia zawieszenia i systemów bezpieczeństwa pojazdu mogą być trudniejsze do wykrycia. Wiele się zmieniło w ciągu ostatniej dekady lub dwóch, jeśli chodzi o czujniki i elementy w nowoczesnych pojazdach. Pierwsza fala zmian nastąpiła w konstrukcji i materiałach użytych do wykonania elementów. Spójrzmy na najlepiej sprzedające się obecnie platformy samochodowe na drogach, większość z nich posiada w pełni niezależne zawieszenie. Niezależne tylne zawieszenie jest jedną z cech najbardziej odpowiedzialnych za płynną jazdę i poziom osiągów pojazdów w porównaniu z jakością sprzed generacji. Ponadto, elementy mechaniczne pojazdu są obecnie wykonane z lżejszych i bardziej miękkich stopów i kompozytów. Oprócz materiałów, więcej konfiguracji zawieszenia wykorzystuje zaawansowaną geometrię.
SENSORZY
Kolejnym dużym krokiem naprzód dla pojazdów, do których przywykliśmy, jest integracja czujników z siłownikami piaskowymi, które działają w celu zabezpieczenia pojazdu przed kolizją. Układy ABS i kontroli stabilności są obecnie standardowym wyposażeniem większości pojazdów praktycznie we wszystkich kategoriach cenowych. Nowsze i wyższej klasy pojazdy zaczynają być teraz wyposażane w zaawansowane systemy automatycznego bezpieczeństwa kierowcy (ADAS). Systemy ADAS wykorzystują podstawy systemu ABS, aby aktywnie pomagać kierowcom unikać kolizji i warunków potencjalnie niebezpiecznych. Te technologie, systemy i czujniki łączą się ze sobą i zmieniają sposób, w jaki zawieszenie i pojazdy mogą ulec uszkodzeniu podczas kolizji. Taki rozwój technologii nadaje nowy wymiar układom wyrównawczym! Jeśli pojazd posiada układ ABS i kontrolę stabilności, to prawie na pewno ma czujnik kąta skrętu kół gdzieś na kolumnie kierownicy. Kontrola i kalibracja czujnika kąta skrętu kierownicy, przy pomocy odpowiedniego narzędzia skanującego, jest konieczna i powinna być dołączona do osiowania wykonywanego przez wysokiej jakości usługodawcę.
INSPEKCJA
Zanim po prostu wejdziesz do sklepu i poprosisz o wyrównanie, ważne jest, aby przekazać serwisowi poradę, z jakiego powodu szukasz wyrównania. Pomyślcie o tym w ten sposób... nie ukrywalibyście Państwo informacji o swoich objawach lub zachowaniach, szukając opieki u lekarza. Otwarte dzielenie się z naszymi lekarzami pozwala im na postawienie dokładniejszej diagnozy w odpowiednim czasie, zanim jakikolwiek stan chorobowy ulegnie dalszemu rozwojowi lub pogorszeniu. Podobnie, wybrany przez Państwa sklep samochodowy musi posiadać wszystkie informacje, aby skutecznie Państwu pomóc. W zależności od tego, czy uderzyłeś w krawężnik, czy też doświadczasz ciągnięcia z prędkością na autostradzie, dzielenie się takimi informacjami zapewni mechanikom krytyczne wskazówki, aby wiedzieli na jakich kontrolach się skupić. Specjaliści z Hollenshade's w Towson przeprowadzają pełną kontrolę wzrokową przed wykonaniem osiowania. Kluczem do pomyślnej identyfikacji uszkodzeń jest możliwość porównania systemów i komponentów znajdujących się obok siebie. Ponadto, zwrócenie uwagi na materiały, z których wykonane są elementy zawieszenia, może pomóc w identyfikacji obszarów budzących obawy. Miejsca, w których kompozyty i metal są połączone lub krytyczne spoiny spawalnicze często są głównymi miejscami uszkodzeń. Elementy tłoczone ze stali i żeliwa mogą się wyginać, a elementy aluminiowe mogą być tak samo wytrzymałe lub silniejsze niż stal lub żeliwo. To, co odróżnia aluminium od innych, to sposób, w jaki ulega uszkodzeniu. Większość aluminiowych elementów zawieszenia jest wytłaczana lub kuta i często jest poddawana obróbce cieplnej. Jeśli jakiś element jest narażony na ekstremalne naprężenia, np. podczas uderzenia lub kolizji, może on pęknąć i złamać się zamiast zginać.
CO MOŻE ZAPOBIEC WYRÓWNANIU
Warunki, które najczęściej uniemożliwiają wykonanie wyrównania to nieudane połączenia kulkowe i końcówki drążków. Nadmierny ruch i swoboda ruchu elementów układu kierowniczego i zawieszenia powodują, że osiowanie jest nieefektywne, a jeśli zostanie wykonane, jest stratą pieniędzy. Podobnie, inne elementy, które mogą mieć podobny wpływ na osiowanie, to tuleje zgodności, stojak kierownicy i zespół przegubowy oraz tuleje mocujące stojak kierownicy do pojazdu. Pieniądze, które zostałyby wykorzystane na wyrównanie, najlepiej przeznaczyć na naprawę takich elementów. Jedną z rzeczy, o których należy pamiętać jest to, że wyrównanie zwykle będzie wymagane po zakończeniu takich napraw. Innym pomysłem do rozważenia jest zmodyfikowanie pojazdów. Chociaż jest to dość powszechne dla właścicieli pojazdów, aby wymienić felgi i opony lub wstrząsy / sprężyny z pozycji rynku wtórnego, to często zmienia wysokość jazdy pojazdu. Podczas gdy małe zmiany w tych kategoriach mogą być korygowane z powrotem do specyfikacji OEM z wyrównaniem wykonanym przez doświadczonego technika, zbyt duże zmiany mogą wymagać więcej regulacji/korekty następnie jest możliwe. Pojazd, którego stan zestrojenia znacznie odbiega od specyfikacji WUO/fabryki, może wykazywać słabe i/lub niebezpieczne właściwości jezdne oraz zmniejszoną skuteczność hamowania.