Większość właścicieli samochodów musiała w pewnym momencie wymienić swoje opony, w zależności od tego, jak długo je mieli. Nawet jeśli opony są fabrycznie nowe, istnieje stałe ryzyko przejechania gwoździami lub wybuchem na autostradzie. Należy mieć świadomość tych możliwości i być przygotowanym na wybór nowych, najlepszych opon samochodowych, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba.
JAKI RODZAJ OPON JEST NAJLEPSZY DLA MOJEGO PRZEBIEGU SAMOCHODU?
Żywotność opon zależy od wielu czynników, w tym:
- Nawyki związane z prowadzeniem pojazdu
- Wzniesienie
- Klimat
- Warunki drogowe
- Szacunkowa długość życia producenta
Średni przebieg dla standardowych, całorocznych opon wynosi od 40 000 do 80 000 mil. Zazwyczaj producenci szacują, jak długo powinna wytrzymać dana opona, na podstawie przeprowadzonych testów. Ważne jest, aby wiedzieć, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę w odniesieniu do indywidualnych potrzeb. Czy prowadzisz codziennie? Dużo jeździsz po drogach lub masz długie codzienne dojazdy do pracy? Jeśli planujesz zrobić dużo kilometrów na swoich oponach, powinno to mieć duży wpływ na typ, który kupujesz.
Jeśli regularnie pokonujesz długie dystanse, będziesz chciał nadać priorytet odzieży bieżnikowej. Opony całoroczne i wyczynowe wytrzymują na ogół co najmniej 65 000 mil. Opony o dłuższej żywotności są doskonałym wyborem, więc nie będziesz musiał ich regularnie wymieniać. Przed zakupem sprawdź oceny z Consumer Reports pod kątem szacowanego przebiegu i skonsultuj się z mechanikiem samochodowym.
JAK DESZCZ WPŁYWA NA MOJE OPONY?
Jazda w deszczu może być straszną perspektywą. Możliwość hydroplanowania, wraz z upośledzeniem wzroku, sprawia, że sytuacja jest ryzykowna. Deszcz powoduje zmniejszenie przyczepności i kontaktu opon z drogą. Droga hamowania może się podwoić, co może mieć wpływ na zdolność pokonywania przeszkód.
Jeśli opony są starsze, stanowią jeszcze większe zagrożenie w deszczowych warunkach. W miarę zużywania się opon, ich zdolność do hamowania na mokrej nawierzchni, właściwa trakcja i odporność na hydroplanowanie będzie spadać. Ponadto, guma zużywa się z wiekiem, dlatego starsze opony, nawet gdy bieżnik jest jeszcze na miejscu, będą miały gorsze osiągi w elementach.
Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze opon do jazdy na mokrej nawierzchni:
Rozmiar - Długa, wąska łatka kontaktowa zapewnia bardziej niezawodną obsługę.
Wzór bieżnika - Wzór bieżnika zmniejsza ryzyko hydroplaningu poprzez odprowadzanie wody.
Ciśnienie powietrza w oponach - Zawsze upewnij się, że opony są odpowiednio napompowane, ponieważ niskie i zbyt wysokie ciśnienie może spowodować zmniejszenie trakcji, szczególnie podczas deszczu.
Głębokość bieżnika - Zużyte, starsze opony o zmniejszonej głębokości bieżnika są niebezpieczne dla jazdy na mokrej nawierzchni.
opony wt są najlepsze do mojego samochodu hollenshades naprawy samochodów
KIEDY NADSZEDŁ CZAS, BY ZOBACZYĆ SIĘ Z MOIM MECHANIKIEM W SPRAWIE NOWYCH OPON?
Opony z czasem się zużywają. Jak wszystko inne, muszą być wymieniane i aktualizowane, aby zapewnić bezpieczeństwo. Jeśli zauważysz jedną z poniższych rzeczy w swoich oponach, czas skonsultować się z lokalnym serwisem samochodowym:
Pęknięcia na ścianie bocznej - Ściana boczna to gładka przestrzeń na boku opony. Jeśli w ścianie bocznej znajdują się pęknięcia lub rowki, które są na tyle duże, że można je zauważyć bez szukania, może to oznaczać, że opony są nieszczelne.
Nierównomierne zużycie bieżnika - Jeżeli zużycie bieżnika opony wygląda na nierówne, może to oznaczać słabą zbieżność kół.
Wibracje - Jeśli Twój samochód wydaje się wibrować bardziej niż zwykle, coś może być nie tak. Opona niewyważona może się trząść, gdy pojazd przyspiesza, zwykle zaczynając od prędkości około 40 mph. Może to również oznaczać źle ustawione lub niewyważone opony albo konieczność wymiany amortyzatorów. Wibracje nie są dobre dla opon, więc poproś mechanika samochodowego, aby natychmiast przyjrzał się Twojemu pojazdowi. Kliknij tutaj, aby uzyskać więcej informacji na temat nietypowych drgań samochodu.
Nadmierne zużycie bieżnika - Jeśli bieżnik środkowy jest zbyt mocno zużyty, opona może być nadmiernie napompowana. Dodatkowe zużycie boczne wskazuje na niewłaściwy kąt pochylenia bieżnika.
Wybrzuszenia - Gdy opona zaczyna słabnąć, materiał czasami pęcznieje lub wydłuża się z powierzchni. Te miejsca mogą powodować nagłe wybrzuszenia i wymagają szybkiej reakcji.
Należy je przetestować:
WSKAŹNIK BIEŻNIKA OPONY HOLLENSHADES
Jeśli uważasz, że Twoje opony mogą być zbyt zużyte, umieść jedną czwartą do góry nogami w rowku bieżnika opony. Jeśli widzisz tylko czubek głowy George'a Waszyngtona, masz bardzo mało bieżnika, a już prawie czas na jego wymianę. Jeśli przeprowadzasz ten sam test za grosze i widzisz tylko czubek głowy Abrahama Lincolna, pilnie potrzebujesz nowych opon. Ponadto, zgodnie z przepisami federalnymi DOT, producenci opon muszą dołączyć wskaźnik minimalnej głębokości bieżnika. Większość producentów opon ustawia go w zakresie 2-4/32". W Europie standard głębokości bieżnika jest rzeczywiście wyższy niż w USA. Zobacz obrazek po lewej stronie.
CZY OPONY ZIMOWE SĄ TEGO WARTE?
Mówiąc wprost, tak, opony zimowe mogą być warte inwestycji. Opony zimowe są niezbędne w określonych regionach, ale nadają się do każdego samochodu, który jeździ głównie w klimacie zimowym.
Zimna pogoda może być nieprzewidywalna. Spadek temperatury w ciągu nocy może spowodować spadek ciśnienia w oponach. Prowadzi to do niedopompowania opon, co stanowi poważne zagrożenie. Ważne jest, aby sprawdzać ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu, zwłaszcza w okresie zimowym. Zasadą jest, że ciśnienie w oponach spada o 1-3 PSI na każde 10 stopni spadku temperatury otoczenia.
Podczas gdy opony całoroczne są na ogół niezawodne, ci, którzy mieszkają w niezwykle zimnych, ośnieżonych regionach, będą chcieli zainwestować w opony zimowe. Opony zimowe mają kilka istotnych zalet, między innymi:
Chwyt - opony zimowe zapewniają większą przyczepność, co pozwala na lepsze hamowanie. Jest to przydatne w każdej porze roku, ale szczególnie przydaje się na oblodzonych drogach.
Łatwiejsze zakręty - pokonywanie zakrętów w warunkach śniegu może być przerażające. Opony zimowe są bardziej zdolne do wykonywania zakrętów bez utraty trakcji.
Bieżniki - Przestrzeń między bieżnikami opon zimowych umożliwia ściskanie śniegu w oponie. Zapewnia to lepszy kontakt z nawierzchnią drogi.
Lamele - małe szczeliny w rzeźbie bieżnika opony zimowej nazywane są lamelami. Lamele otwierają się, gdy opona styka się z lodem, błotem pośniegowym i śniegiem, tworząc krawędź dla lepszej trakcji.
Guma - Mieszanka gumowa stosowana w oponach zimowych nie staje się sztywna i krucha poniżej 44 stopni Fahrenheita, w przeciwieństwie do opon całorocznych i letnich. Niskie temperatury zmniejszają przyczepność opony, co może być niezwykle niebezpieczne. Opony zimowe zachowują swoją elastyczność, nawet w mroźnych warunkach.
Użyteczność - opony zimowe mogą być używane w warunkach oblodzenia, śniegu lub błota pośniegowego. Można ich używać również przez cały rok, więc nie trzeba ich zmieniać, gdy zmieniają się pory roku.
Sprawdź tutaj kilka wskazówek dotyczących przygotowania samochodu na zimne miesiące.
KIEDY JEST DOBRY MOMENT NA OBRÓCENIE MOICH OPON?
Obracanie opon to doskonały sposób na wyrównanie ich zużycia i wydłużenie ich żywotności. Zaleca się, aby opony były obracane przez specjalistę ds. napraw samochodowych co 5000 do 10 000 mil.
Ponieważ opony przednie odgrywają bardziej znaczącą rolę w hamowaniu, zużywają się szybciej. Drgania zawieszenia i osiowania mogą również powodować nierównomierne zużycie. Przede wszystkim, Twoją największą obroną przed nierównomiernym zużyciem opon są regularne obroty opon. Czynniki te mogą mieć wpływ na trwałość opon. Równomierne rozłożenie zużycia wokół wszystkich czterech opon dzięki regularnym rotacjom zapewnia równą głębokość bieżnika i przyczepność.
Napęd na przednie koła - Przednie opony szybciej zużywają się w pojeździe z napędem na przednie koła, ponieważ są odpowiedzialne za kierowanie i wspomaganie. W celu zrównoważenia zużycia opony powinny być obracane między przednią a tylną częścią pojazdu. Opony tylne należy przesunąć na przeciwną stronę samochodu - lewy tył staje się prawym przednim.
Napęd na tylne koła - Bardziej zrównoważony pojazd z napędem na tylne koła polega na oponach przednich w zakresie kierowania pojazdem i oponach tylnych w zakresie mocy. W tym przypadku przednie opony należy przesunąć na przeciwne boki w tylnej części - lewy przód staje się prawym tyłem.
Napęd na wszystkie koła - przednie opony zużywają się szybciej w pojazdach z napędem na wszystkie koła. Ten sam proces powoduje ich obracanie, co w przypadku pojazdów z napędem na tylne koła.