Każdemu z nas zdarzyło się rozładować akumulator, a kiedy to się stanie, trzeba przeszukać bagażnik w poszukiwaniu kabli do akumulatora. To, czego możesz nie wiedzieć, to fakt, że nie wszystkie kable do wspomagania akumulatora są sobie równe. W rzeczywistości, większość kabli tam nie są wystarczająco dobre dla zadania pod ręką. Problemy pojawiają się, gdy masz całkowicie martwy akumulator i trzeba go podnieść na tyle, aby uruchomić silnik. Jeśli twoje kable nie są w dobrym stanie lub niskiej jakości, może to być daremny wysiłek, a to może spowodować pożar.
Kable wspomagające działają poprzez przenoszenie prądu elektrycznego z akumulatora jednego pojazdu do drugiego. Choć brzmi to prosto (i tak jest), kable muszą spełniać określone specyfikacje, aby przenieść poziom prądu potrzebny do uruchomienia silnika. Większość silników wymaga kilkuset amperów, aby zasilić rozrusznik, obrócić silnik w korbę i uruchomić resztę komponentów elektrycznych, aby silnik zaczął pracować. Nawet jeśli rozruch trwa tylko kilka sekund, przez kable musi przepłynąć ogromna ilość prądu. Produktem ubocznym tego przepływu energii jest ciepło, które uwalniane jest przez zaciski i sam przewód. Im mniejsze przewody, tym większy opór stawiają przepływowi prądu, co oznacza, że generują więcej ciepła. W końcu przewody się stopią i wtedy masz martwy akumulator, który się pali.
Zaciski są tak samo ważne jak sam kabel. Luźne zaciski nie przewodzą dobrze prądu, podobnie jak zaciski zardzewiałe lub zdeformowane. Tanie kable są często wykonane z drutu o małym przekroju, tanich zacisków i ogólnie nie są dobrze zbudowane. To może wydawać się głupie, aby wydać więcej na kable wspomagania, ale może przemyśleć tę filozofię, kiedy nie można uruchomić samochód w dwóch stopni pogody, ponieważ kupił najtańsze kable można znaleźć.
Oto, czego należy szukać w następnym zestawie kabli do wspomagania akumulatora.
Grubość drutu
Grubość drutu jest niezwykle ważna. Tanie kable są zazwyczaj wykonane z 10-gauge drutu, który rozpocznie mały 4-cylindrowy silnik z niskim akumulatora, który jest tylko trochę zbyt niska, aby uruchomić silnik na własną rękę. Ale jeśli masz duży silnik V8 i rozładowaną baterię, nie będą one w stanie wykonać zadania. Potrzebujesz minimum 6-gauge drutu do przeniesienia niezbędnej energii do uruchomienia pojazdu. Przewód 6-gauge jest uważany za średnio wytrzymały, co pozwoli na uruchomienie większości silników pojazdów osobowych z całkowicie rozładowanym akumulatorem. Jeśli masz silnik Diesla, potrzebujesz przewody o grubości 4które są bardzo wytrzymałe. Przeczytaj opakowanie, aby uzyskać szczegółowe informacje, ponieważ nawet niektóre zestawy 10-gauge twierdzą, że są przeznaczone do pracy przy dużych obciążeniach.
Długość
Minimalna długość kabli wspomagania wynosi 12 stóp. Wszystko, co krótsze oznacza, że możesz nie być w stanie dotrzeć z jednej strony martwego pojazdu do działającego pojazdu. Dłuższe jest lepsze, ale z tej dodatkowej długości przychodzi potrzeba większej grubości drutu, ponieważ wydajność prądowa zmniejsza się, gdy przewód staje się dłuższy.
Zaciski
Zaciski są ważne i różnią się szalenie od marki do marki. Chcesz szukać całej konstrukcji stalowej na samych zacisków z ciężkimi sprężynami, aby utrzymać je zamknięte. Zaciski klem, rzeczywiste szczęki, które trzymają posty baterii, muszą być wykonane z miedzi, aby uzyskać najlepszą przewodność. Trzymaj się z dala od plastikowych zacisków, ponieważ mogą one pęknąć, gdy są najbardziej potrzebne. Izolowane zaciski są lepsze niż nieizolowane zaciski, ponieważ zapobiega to przypadkowemu iskrzeniu, jeśli zaciski powinny dotykać podczas łączenia ich.
Inteligentna łączność
Jedną z rzeczy, która jest często pomijana, jest inteligentne monitorowanie połączeń. Nie jest to konieczne, ale podłączanie kabli akumulatora wstecz jest potencjalnie katastrofalne. W najlepszym przypadku można spodziewać się dużego pokazu iskier, ale może to również spowodować eksplozję akumulatora, co może być śmiertelne. Inteligentne kable informują użytkownika, gdy nie są prawidłowo podłączone i zapobiegają przepływowi energii, chroniąc zarówno pojazdy, jak i osoby przy nich pracujące. Na przykład Inteligentne kable wspomagające Mychanic posiadają wskaźnik na obwodzie zabezpieczającym przed awarią, który pokazuje, jak duże napięcie płynie do martwego akumulatora. Jedną z najbardziej frustrujących rzeczy podczas rozruchu skokowego pojazdu jest niewiedza, czy masz dobre połączenie. Wskaźnik informuje, czy jesteś prawidłowo podłączony i czy płynie pełne napięcie. Jeśli wskaźnik pokazuje 10 woltów, nigdy nie uda Ci się uruchomić silnika. Powinieneś zobaczyć pomiędzy 12,5 a 14,4 V, jeśli kable są prawidłowo podłączone, a akumulator dawcy dostarcza pełne napięcie.
Zawsze, gdy masz martwy akumulator, czas jest zazwyczaj czynnikiem decydującym. Inteligentne kable akumulatorowe pozwolą Ci na szybsze bezpieczne podłączenie, dzięki czemu będziesz mógł szybko uruchomić silnik i ruszyć w drogę. Upewnij się, że masz odpowiednie narzędzie do pracy, więc nie utkniesz chodząc po parkingu prosząc nieznajomych o pożyczenie ich kabli wspomagających.
Sprawdź wszystkie akumulatory, kable i powiązane części dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat wyboru najlepszych przewodów wspomagania, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Public Domain Pictures.