Wymiana oleju jest ważnym elementem posiadania samochodu. Większość właścicieli samochodów wie, że ważne jest, aby zabrać swój samochód do serwisu samochodowego i otrzymywać wymianę oleju co 3000-5000 (półsyntetyczny lub trzy miesiące) i 6000-8000 (półsyntetyczny lub sześć miesięcy), w zależności od tego, co jest zalecane dla danego samochodu. Istnieją jednak inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę. Jakość oleju, wiek samochodu oraz to, jak na co dzień jeździ się samochodem, to kilka czynników, które mogą mieć również wpływ na to, jak często Twój samochód może wymagać wymiany oleju.
RODZAJE OLEJU SILNIKOWEGO
Być może nie zastanawiasz się nad tym, jaki rodzaj oleju silnikowego jest wprowadzany do silnika, ale w rzeczywistości jest to ważny czynnik, szczególnie przy ustalaniu, jak często trzeba to robić. Poniżej znajduje się lista typowych kategorii olejów silnikowych.
W pełni syntetyczne: Wykonany dla zaawansowanych technologicznie silników, w pełni syntetyczny olej posiada doskonałą ochronę przed osadzaniem się osadów i lepkością - czyli jak płynnie porusza się olej. Łatwo przepływają w niższych temperaturach i utrzymują smarowanie w wysokich temperaturach. Trochę droższy od innych, tylko konkretne samochody faktycznie ich potrzebują. Największy przyrost każdego konkretnego gatunku oleju wynosi 0w20. Ten gatunek jest dostępny TYLKO w wersji w pełni syntetycznej. Na życzenie producenta OEM podaje tę wagę na korku oleju. Początkowo dominowały w niej importowane marki (Honda/Acura i Toyota/Lexus), a obecnie w dużej mierze zostały one przeniesione do produktów/marków krajowych. Powodem jest... zmienny rozrząd zaworowy (VVT). Wał(y) rozrządu są przesuwane przez elektromagnesy/zawory pod ciśnieniem oleju. Elektromagnesy VVT żyją wysoko na silniku. W związku z tym są one z reguły pierwszą rzeczą, która powstaje przy niskim stanie oleju. Jest to najczęściej spotykane w pojazdach GM i silnikach Hondy 3,5L. Honda nazywa ich system VPS (Valve Pause System).
Pół-syntetyczny: Wykonany z konwencjonalnego i syntetycznego oleju, syntetyczna mieszanka zapewnia ochronę dla samochodów przewożących większe obciążenia i pracujących w wyższych temperaturach. Półsyntetyczny olej jest dobry z punktu widzenia oszczędności paliwa, ponieważ mniej paruje, co zmniejsza straty oleju. Ten rodzaj oleju jest dobry dla samochodów typu SUV i pickup trucks, które potrzebują ochrony przed dużymi obciążeniami. Jest bardziej przystępny cenowo niż pełny olej syntetyczny.
Olej napędowy: Dobry wybór dla silników Diesla, olej napędowy ma wysoką lepkość i wiele dodatków mających na celu oczyszczenie i neutralizację kwasów. Silniki Diesla mają większe zapotrzebowanie na te dodatki, ponieważ tworzą one więcej sadzy i pozostałości po spalaniu. Ogólnie rzecz biorąc, oleju napędowego nie należy stosować w silnikach, które pracują z benzyną.
WYMIANA OLEJU STATISTA HOLLENSHADES
Zgodnie z powyższym wykresem olej półsyntetyczny jest najbardziej popularnym typem używanym w Stanach Zjednoczonych, a następnie konwencjonalnym. Są to zarówno opcje przystępne cenowo, które zmniejszają zużycie i utrzymują silnik w ruchu. Zawsze ważne jest, aby sprawdzić w instrukcji obsługi, jaki jest zalecany czas między wymianą oleju dla danego samochodu. Jednak wszyscy wiemy, że życie się zdarza. Nie można być przygotowanym na wszystko, co może się zdarzyć w twoim samochodzie. Większość z nas jest dość twarda dla swoich samochodów - do tego właśnie są one stworzone. Należy szybko reagować na nieprzewidziane okoliczności, aby chronić zdrowie i życie swojego samochodu. Istnieje kilka prostych sposobów na określenie, czy Twój samochód może wymagać wymiany oleju poza normalnym przebiegiem.
Czy świeci się lampka kontrolna silnika lub lampka wymiany oleju?
To może wydawać się oczywiste, ale niezależnie od tego, kiedy ostatnio je wymieniano, jeśli kontrolka silnika jest włączona, samochód musi być sprawdzony przez mechanika. Generalnie dzieje się tak, gdy istnieje możliwość uszkodzenia silnika z powodu problemów z częścią lub braku smarowania. Dobrą zasadą jest, aby specjalista ds. napraw samochodowych przyjrzał się Twojemu samochodowi, jeśli lampka kontrolna jest zapalona, a zazwyczaj jej nie ma. Jeśli czerwona lampka świeci się stale, odholuj samochód do mechanika.
Czy jest nadmiar spalin samochodowych?
Nowoczesne, zdrowe pojazdy na ogół nie wydzielają spalin ze swoich rur wydechowych. Wszyscy to widzieliśmy - wstęga niebieskich chmur podążających za samochodem w dół drogi. Czasami towarzyszy temu dziwny zapach lub nietypowe odgłosy. Ślady dymu dochodzące z samochodu mogą wskazywać na poważne problemy. Często wskazuje to na stary olej silnikowy, który nie działa prawidłowo. Nowoczesne pojazdy mają obniżone tarcie w silniku dzięki zastosowaniu pierścieni tłokowych "niskiego napięcia". Nadmierne nagrzewanie się i nagromadzenie węgla może spowodować zapchanie się pierścieni i umożliwić wydmuchiwanie oleju.
Prowadziłeś więcej niż zwykle?
Jeśli ostatnio podróżowałeś lub jechałeś trochę dłużej niż zwykle, czas pomiędzy wymianami oleju może się znacznie skrócić. Za każdym razem, gdy przejeżdżasz więcej kilometrów niż zwykle, upewnij się, że weźmiesz go na kontrolę i oczekujesz, że będziesz musiał wymieniać olej częściej niż zwykle.
Czy twój olej wygląda na ciemny czy brudny?
Czysty olej ma kolor bursztynowy. Kiedy staje się brudny od osadów z silnika, nabiera ciemniejszego, czarnego koloru. Dobrym pomysłem jest regularne, samodzielne sprawdzanie oleju - zaleca się robić to raz w tygodniu. Jedyne, co musisz zrobić, to usunąć wskaźnik poziomu oleju, aby sprawdzić kolor. Jeśli jest ciemny brąz lub czarny, należy jak najszybciej wymienić olej. W przeciwnym razie zawsze możesz poprosić serwisanta samochodowego, aby sprawdził go za Ciebie.
Czy twój samochód wydaje dziwne odgłosy tykania lub stukania?
Kiedy olej jest stary, ma tendencję do zagęszczania się, co utrudnia prawidłowe smarowanie części silnika lub utrzymanie lepkości. Może to powodować odgłosy tykania metalu lub stukania. Może to wskazywać na możliwość uszkodzenia, dlatego ważne jest, aby zabrać swój samochód do serwisu samochodowego, jeśli zaczniesz słyszeć nietypowe dźwięki.
Masz problemy z uruchomieniem silnika?
Jest na to wiele możliwych przyczyn. Często mogą się do tego przyczynić problemy z akumulatorem twojego samochodu. Sprawdź połączenia na górze akumulatora i wyczyść je za pomocą szczotki drucianej (Car Treatments). Ważne jest, aby wymieniać akumulator co kilka lat. Może to jednak wskazywać na potrzebę zastosowania nowego oleju, jeśli stale masz problemy z jego uruchomieniem.
Przyspieszenie jest powolne czy ospałe?
Odpowiednie smarowanie pozwala na płynne przyspieszanie samochodu. Jeśli Twój samochód czuje się wyboisty lub wolniejszy niż zwykle, może to oznaczać, że potrzebujesz wymiany oleju.
Trzęsie się podczas jałowej pracy?
Kiedy konieczna jest wymiana oleju w samochodzie, w silniku występuje duże tarcie pomiędzy pierścieniami, łożyskami i tłokami. Podczas pracy na biegu jałowym, kiedy samochód jest opóźniony, mogą pojawić się nietypowe drgania i wibracje.
Czy czujesz zapach spalonego oleju lub dziwny zapach wewnątrz samochodu?
Jeśli zauważysz dziwny, palący się zapach wewnątrz samochodu, możliwe, że silnik przegrzewa się z powodu niskiego poziomu oleju. Czasami zapach ten miesza się z zapachem benzyny lub spalin. Często jest to wynikiem nieszczelności, która powoduje kapanie oleju na gorące części silnika. Wyciek oleju może spowodować poważne uszkodzenia lub nawet wzniecić pożar - nie chcesz czekać z tym problemem.
Czy wasze zużycie paliwa jest gorsze niż zwykle?
Jeśli ktoś zauważy znaczny spadek zużycia paliwa, szczególnie w połączeniu z kontrolką silnika, powinien postarać się o właściwą ocenę swojego pojazdu przez przeszkolonego specjalistę. Nowoczesne pojazdy wykorzystują kombinację czujników i komputerów do monitorowania stanu pracy silnika i regulowania ilości paliwa dostarczanego do każdego z cylindrów poprzez wtryskiwacze paliwa. Nawet pojedynczy źle działający czujnik, taki jak czujnik tlenu lub masowego przepływu powietrza, może dostarczyć fałszywych danych do komputera pojazdu i zaszkodzić oszczędności paliwa/milionu.
Zauważyłeś zmieniające się wahania?
Jeśli czujesz opóźnienie podczas zmiany biegów, możesz potrzebować nowego płynu do skrzyni biegów lub filtrów. Może to również oznaczać, że Twój samochód potrzebuje nowego oleju. Jeśli masz taki problem, najlepiej zabierz swój samochód na remont, ponieważ jest wiele rzeczy, które mogą to spowodować. Ponadto, jeśli ktoś zauważy znaczny spadek zużycia paliwa, zwłaszcza w połączeniu z kontrolką silnika, powinien postarać się o właściwą ocenę swojego pojazdu przez przeszkolonego specjalistę. Nowoczesne pojazdy wykorzystują kombinację czujników i komputerów do monitorowania stanu pracy silnika i regulacji ilości paliwa dostarczanego do każdego z cylindrów przez wtryskiwacze paliwa. Nawet pojedynczy źle działający czujnik, taki jak czujnik tlenu lub masowego przepływu powietrza, może dostarczyć fałszywych danych do komputera pojazdu i zaszkodzić oszczędności paliwa/milionu.
Jeśli ktoś zauważy znaczny spadek zużycia paliwa, szczególnie w połączeniu z kontrolką silnika, powinien postarać się o właściwą ocenę swojego pojazdu przez przeszkolonego specjalistę. Nowoczesne pojazdy wykorzystują kombinację czujników i komputerów do monitorowania stanu pracy silnika i regulowania ilości paliwa podawanego do każdego z cylindrów przez wtryskiwacze paliwa. Nawet pojedynczy źle działający czujnik, taki jak czujnik tlenu lub masowego przepływu powietrza, może dostarczyć fałszywych danych do komputera pojazdu i zaszkodzić oszczędności paliwa/milionu.