Pomysł przeżycia wybuchu opony może być jednym z najgorszych koszmarów wielu kierowców. Choć nie jest to częste zjawisko, może zdarzyć się każdemu na drodze. Warto więc wiedzieć, co zrobić w przypadku pęknięcia opony i jakie środki można podjąć, aby zapobiec takim sytuacjom.
Jakie to uczucie?
Każde rozdmuchnięcie jest niebezpieczne, niezależnie od osi, na której występuje. Gdy pęknie przednie koło, poczujesz gwałtowny ruch szarpiący, a kierownica będzie ciągnąć w kierunku pękniętego koła. Rozbicie tylnej opony również zostanie wykryte przez fotel. Odczujesz, że Twój samochód jest w połowie drogi lub zachowuje się tak, jakbyś jechał po śliskiej nawierzchni.
Przedmuchiwanie opon na osi skrętnej cięższych pojazdów - takich jak samochody ciężarowe, kampery, autobusy i ciężarówki - zawsze prowadzi do utraty kontroli. Ponadto, wysokoprofilowa opona sprawia, że nagłe pochylenie jest jeszcze głębsze, podczas gdy dodatkowy ciężar zwiększa siłę ciągnącą pojazd na jedną stronę.
Przedmuchanie opony może być bardzo niebezpieczne, zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością.
Co należy zrobić, gdy opona ulegnie rozerwaniu
Więc, jaka jest prawidłowa reakcja na rozerwanie opony? Najważniejsze jest, aby zachować spokój. Jeśli czujesz, że twoja opona wybuchła, nie panikuj i postępuj zgodnie z tymi wskazówkami:
Utrzymuj prawidłową postawę podczas jazdy za kierownicą i, używając obu rąk, zachowaj kontrolę nad samochodem po pęknięciu opony. Nie wolno kłaść się na fotelu ani jechać jedną ręką, ponieważ opóźnia to reakcje obronne.
Zachowaj spokój i unikaj gwałtownych, gwałtownych ruchów na kierownicy. Wiele samochodów osobowych utrzymuje równowagę po pęknięciu opony, nawet podczas szybkiej jazdy (zwłaszcza przy użyciu opon niskoprofilowych).
Powoli zdejmij nogę z pedału gazu. Czyń to delikatnie, ponieważ bardziej nagłe uwolnienie ciśnienia może zaburzyć równowagę pojazdu.
Nie należy naciskać pedału hamulca. Choć będzie to działanie instynktowne, sprawi, że siła ciągnąca pojazd na jedną stronę będzie jeszcze silniejsza.
Jeśli udało Ci się odzyskać kontrolę nad samochodem, pozwól mu stopniowo tracić prędkość. Możesz zacząć hamować delikatnie, gdy prędkość jest mniejsza niż 25-30 mil na godzinę.
Jeśli przednia opona wybuchnie, można również włączyć hamulec ręczny. Jeśli to zrobisz, bądź bardzo ostrożny (i to tylko wtedy, gdy hamulec ręczny wpływa tylko na tylne koła), ponieważ umożliwia to przeniesienie części ładunku na tylne osie, usuwając część ciśnienia z przodu.
Jest to jedna z najtrudniejszych metod, ale jeśli nie masz bezpośredniej kontroli nad samochodem, przyspieszaj. Im mniej dynamiczny jest Twój samochód, tym bardziej powinieneś go przyspieszyć. Trudność polega jednak na tym, że jesteś w stanie pokonać instynktowną potrzebę zatrzymania samochodu. Gdy samochód przyspiesza i staje się stabilny, stopniowo usuń ciśnienie z pedału gazu.
wybrzuszenie opon
Wybrzuszenie opony może być przyczyną jej rozerwania.
Postępując zgodnie z tymi zasadami, można przeciwdziałać siłom ciągnącym samochód na jedną stronę, zmniejszając wysiłek potrzebny do utrzymania się na kierownicy. Należy jednak pamiętać, że niezwykle trudno jest utrzymać kierownicę ciągnącą pojazd w jednym kierunku, nawet na chwilę.
Jeśli chcesz być przygotowany na taki nagły wypadek, zawsze możesz od czasu do czasu przećwiczyć te techniki, aby pomóc rozwinąć swoje naturalne, instynktowne reakcje. W przypadku rozerwania opony, może być konieczne przeciwdziałanie ogonowi rybnemu lub ustawienie przedniej części samochodu z powrotem na torze, nawet jeśli próbuje on jechać w innym kierunku. Wydmuchiwanie opon jest jednym z takich przypadków, w których bardzo korzystna jest intuicyjna reakcja.
przyczyny rozerwania opony
Istnieje wiele powodów, dla których możesz spotkać się z wybuchem opony podczas jazdy, choć najczęściej jest on wynikiem niewłaściwego użytkowania lub całkowitego zużycia samej opony. Najczęstszymi przyczynami wydmuchiwania opon są:
- Jazda przy zbyt niskim ciśnieniu w oponach (około 75% wszystkich przypadków).
- Jazda po twardym lub ostrym przedmiocie, takim jak kamień, cegła, butelka lub skośne cięcie metalu.
- Przeciążenie pojazdu, prowadzące do wzrostu temperatury, która może spowodować przegrzanie opony.
- Ciśnienie powietrza przekraczające poziom zalecany przez producenta opon.
- Nadmierne zużycie opony lub jej wiek.
- Uszkodzenia produkcyjne opony (zwykle występują na powierzchni przez pierwsze 1000-2000 mil).
- Jazda z uszkodzonym układem kierowniczym, który powoduje nagrzewanie się koła, szczególnie jeśli klocki hamulcowe są zablokowane. Często może to być trudne do wykrycia na załadowanej ciężarówce.
Cokolwiek zrobisz, nigdy nie próbuj odblokować hamulca lub pompować powietrza na rozgrzaną oponę, gdy tylko się zatrzymasz. Podczas tymczasowego postoju, krążące powietrze nie chłodzi już opony i w ciągu pierwszych kilku minut ciśnienie w ogrzewanym kole wzrasta.
zużyta opona
Jazda na zbyt starych lub zużytych oponach stanowi zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa.
Ponadto, wydmuchnięcie opony na koło ciężarówki lub naczepy stanowi duże zagrożenie dla otoczenia. Kawałki rozdmuchiwanej opony (następuje to zazwyczaj podczas pompowania opony do ciśnienia pomiędzy 8,5 a 9 bar) są wyrzucane w dużym zakresie i ze znaczną siłą. Czasami mogą one nawet przebić się przez podłogę kabiny. Dlatego najlepiej jest odczekać 15-20 minut na ochłodzenie się opon, zanim spróbuje się je wpompować.
Jak zapobiegać wydmuchiwaniu opon?
W idealnym świecie nie powinno się doświadczać rozdmuchiwania opon. Właściwe użytkowanie opon zwiększa ich bezpieczeństwo i żywotność. Nie możesz w pełni zagwarantować, że nigdy do tego nie dojdzie, ale istnieje kilka zasad, które możesz zastosować, aby zapobiec nieprzewidywalnemu rozerwaniu opony:
Upewnij się, że regularnie kontrolujesz swoje ciśnienie powietrza, najlepiej raz w tygodniu i przed każdą dłuższą podróżą. Należy również sprawdzać ciśnienie, gdy temperatura znacznie spada. Im więcej prowadzisz, tym częściej powinieneś sprawdzać ciśnienie w oponach.
Jeżeli opona wpadnie w głęboki otwór (np. dziurę) lub uderzysz w twardy przedmiot na drodze, sprawdź jak najszybciej obie strony opon. Upewnij się, że na ścianach bocznych nie ma "puchnięcia", ponieważ oznacza to zerwanie kordu. Czasami, gdy opony z jednej strony samochodu wpadną w dziurę, przednia opona wyjdzie nieuszkodzona, a tylna zostanie później złamana.
Unikaj przejeżdżania przez krawężniki, ale jeśli nie masz innego wyboru, staraj się robić to jak najwolniej, aby zminimalizować potencjalne uderzenie.
Nie należy parkować samochodu z oponą przyciśniętą do krawężnika.
Być może będziesz chciał użyć azotu w oponach. Dzięki temu można zmniejszyć zmiany ciśnienia powietrza spowodowane różnicą między temperaturą zewnętrzną a temperaturą własną opony podczas jazdy.
Czasami długotrwały wyciek powietrza poprzedza przedmuchanie opony. Poziom wibracji, jak również temperatura pracującej opony, często wzrasta na krótko przed pęknięciem, nawet jeśli ciśnienie jest prawidłowe.
Przedmuchiwanie opon może być naprawdę przerażające nawet dla doświadczonych kierowców. Nie można mieć całkowitej pewności, że pewnego dnia nie będzie to miało na ciebie wpływu. Możesz jednak wiedzieć, jak zareagować w przypadku pęknięcia opony, a to może wystarczyć, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo w niebezpiecznej sytuacji. Pamiętając o powyższych wskazówkach, możesz być tylko przydatny.