Optymalne ciśnienie dla opon zainstalowanych w Twoim samochodzie jest zazwyczaj zalecane przez producenta samochodu. W zależności od pojazdu, te informacje można znaleźć:
- na korku paliwa,
- w schowku na rękawice,
- na drzwiach,
- w pobliżu drzwi kierowcy.
Aby utrzymać prawidłowe ciśnienie w oponach, należy pamiętać, że istnieje wiele czynników, które mogą wpływać na ciśnienie powietrza w oponach. Cztery główne czynniki, które zmieniają ciśnienie w oponach to: temperatura otoczenia (tj. temperatura powietrza na zewnątrz opony), ekspozycja na słońce, temperatura samej opony oraz wyciek (naturalny lub przez przebicie).
Każdy producent pojazdu ma zalecaną oponę i zalecane dla niej ciśnienie powietrza w zależności od masy i charakterystyki pojazdu zwane zimnym ciśnieniem powietrza, ale rzeczywiste ciśnienie w oponie może się znacznie różnić, na przykład ze względu na pogodę.
Zbliżenie zaworu opony
Jak temperatura zewnętrzna wpływa na ciśnienie w oponach?
Wyobraźmy sobie, że zalecane ciśnienie w twoim samochodzie wynosi 2 bary. Opona została napompowana do zalecanego ciśnienia w garażu, w temperaturze ok. 20°C. Przyjrzyjmy się wpływowi, jaki ma ta temperatura:
Przy 0°C ciśnienie w tej oponie spadnie do 1,8 bara, a wraz ze spadkiem temperatury poniżej 0°C spadnie ono jeszcze bardziej.
Dlatego tak ważne jest, aby sprawdzać ciśnienie w oponach zimą częściej niż latem, nawet raz w tygodniu. Zwłaszcza, gdy temperatura znacznie się zmienia.
Jakie są skutki niewystarczającego ciśnienia w oponach?
- dłuższa droga hamowania,
- gorszy układ kierowniczy
- zrywka,
- "pływający" na rogach,
- gorszy chwyt,
- zwiększone zużycie paliwa,
- znacznie zmniejszyła się trwałość.
Aby zawsze mieć pewność, że ciśnienie w oponach jest prawidłowe, zimą należy zwiększyć je o 0,2 bara.
Właściwy nacisk zapewnia najlepszą możliwą przyczepność, co jest szczególnie ważne w zimie. W praktyce, nie zawsze możliwe jest dostosowanie ciśnienia do temperatury na zewnątrz, szczególnie przy zmieniającej się pogodzie. Dlatego też zaleca się zwiększenie ciśnienia o 0,2 bara, gdy wiadomo, że niskie temperatury utrzymują się przez pewien czas.
Pamiętaj tylko, aby po ponownym wzroście temperatury obniżyć ciśnienie do poziomu zalecanego przez producenta pojazdu.