Jeśli podczas jazdy dojdzie do rozerwania opony lub nagłego jej przebicia, będziesz o tym wiedział. Ale w przypadku powolnego przebicia, wykrycie problemu może być o wiele trudniejsze. Tutaj wyjaśniamy, czym jest powolne przebicie, co może spowodować tego typu uszkodzenia i jak rozpoznać znaki ostrzegawcze. Sprawdzamy również, czy opony z tego typu uszkodzeniami można naprawić, czy też należy je wymienić.
Co to jest powolne przebicie?
Powolne przebicie opisuje uszkodzenia opony, które powodują powolne uwalnianie się powietrza, co powoduje stopniową utratę ciśnienia. Ulatnianie się powietrza może być tak powolne, że jest ono praktycznie niezauważalne. Jednak, choć może to nie przynieść od razu dramatycznych rezultatów, ten rodzaj przebicia może uniemożliwić prawidłowe działanie opony i zagrozić bezpieczeństwu i komfortowi kierowców i pasażerów. Oznacza to, że jest to problem, którego nie należy ignorować.
Powolne przebicie może być spowodowane wieloma czynnikami, w tym ostrym przedmiotem przebijającym gumę opony, uszkodzonym zaworem lub silnym uderzeniem, np. uderzeniem w krawężnik lub przejechaniem przez wyboje.
Skąd będę wiedział, czy mój samochód ma taki?
Wszystkie nowe samochody są wyposażone w systemy monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), które powiadamiają Cię o spadku ciśnienia w oponach. Ale tak samo użyteczna jak ta technologia, nie jest w stanie dokładnie ostrzec cię, jeśli masz powolne przebicie. Choć poinformuje Cię, czy ciśnienie w którejkolwiek z opon jest niższe od optymalnego, nie jest w stanie powiedzieć, dlaczego tak jest.
Oznacza to, że opłaca się znać inne wskazówki, które mogą sugerować, że twój samochód ma ten problem. Zadanie sobie następujących pytań powinno pomóc:
Czy Twoje zawieszenie czuje się trudniejsze, a układ kierowniczy mniej responsywny?
Jeśli kierownica czuje się mniej responsywna podczas pokonywania zakrętów, może to być oznaką powolnego przebicia. Zazwyczaj jest to dość subtelna zmiana, ale jeśli jesteś bardzo zaznajomiony z charakterystyką prowadzenia samochodu, to jest jeden, który możesz podnieść na. Zwróć też uwagę na to, jak wyrozumiałe jest twoje zawieszenie. Jeśli wydaje się ono bardziej zderzakowe i twardsze niż zwykle, to prawdopodobnie jedna z opon jest pozbawiona powietrza - prawdopodobnie z powodu przebicia.
Zauważyłeś, że twój pojazd ciągnie się w jedną stronę?
Twój pojazd dryfujący na jedną stronę podczas jazdy po płaskiej drodze jest kolejnym potencjalnym ustępstwem. Dzieje się tak, ponieważ niskie ciśnienie w jednej z opon może spowodować, że samochód będzie ciągnął w lewo lub w prawo. Jeśli znajdziesz się na spokojnym, płaskim, prostym odcinku drogi, możesz to sprawdzić, zwalniając delikatnie uchwyt kierownicy, zawsze trzymając ręce bardzo blisko koła. Jeśli Twój samochód nie trzyma się prosto, możliwe, że winne jest powolne przebicie.
Czy twoja kierownica wibruje?
Ponieważ powolne przebicie może oznaczać, że zarówno opona, jak i koło stają się niewyważone, może to prowadzić do wibracji, które są odczuwalne w kierownicy. Taka ocena jest zazwyczaj szczególnie widoczna podczas jazdy z dużą prędkością, na przykład na autostradzie.
Czy musisz stale uzupełniać ciśnienie w oponach?
Jeśli musisz uzupełniać ciśnienie w jednej oponie bardziej niż w innych, aby utrzymać optymalne ciśnienie, jest to prawdopodobnie najbardziej wyraźny znak, że możesz mieć powolne przebicie. Wszystkie opony z czasem tracą trochę powietrza, ale jeśli jedna opada szybciej niż inne, to zazwyczaj jest to duża wskazówka, że coś jest nie tak.
Czy można naprawić powolne przebicie?
W niektórych przypadkach można naprawić powolne przebicie, ale zależy to od wielu czynników, w tym od stopnia uszkodzenia, miejsca przebicia i czasu jazdy na oponie. Jeśli przebicie znajduje się w głównym obszarze bieżnika i dość szybko zauważyłeś problem, być może fachowy technik będzie w stanie go dla Ciebie naprawić - i jest to prawdopodobnie tańsza opcja niż kupno nowej opony.
Jeśli jednak Twoja opona ma uszkodzoną ścianę boczną (lub bardzo blisko niej) lub jeździsz na oponie pozbawionej powietrza zbyt długo, naprawa nie będzie możliwa. Byłoby to niebezpieczne, więc będziesz musiał zainwestować w nową oponę.
Najlepiej jest zabrać samochód do specjalisty od opon, gdy tylko zorientujesz się, że masz powolne przebicie. Pozwoli to ograniczyć dalsze uszkodzenia. Technik oceni za Ciebie oponę i poinformuje Cię, jak należy postępować. Po sprawdzeniu opony, usunie ją z koła, aby sprawdzić, czy nie uległa uszkodzeniu wewnętrznemu, które może doprowadzić do nagłej awarii.
Nie daj się skusić, by samemu spróbować naprawić powolne przebicia. Zewnętrzne korki lub płynne uszczelniacze, które są wstrzykiwane przez zawór opony, są tymczasowym mocowaniem przebitych opon i nigdy nie powinny być postrzegane jako rozwiązanie długoterminowe.
Ponieważ są one tak ważne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, naprawdę ważne jest, aby mieć kontrolę nad stanem opon. Oprócz zwracania uwagi na powolne przebicia, należy zwracać uwagę na wszystko, od głębokości bieżnika do ogólnego zużycia. Bycie bystrym w tym aspekcie pielęgnacji pojazdu może uchronić Cię przed przykrymi niespodziankami, gdy jesteś za kierownicą.