Opony używane są często znacznie tańsze niż nowe, co jest ich główną zaletą w przypadku kierowców świadomych cen, ale również ma swoją cenę. Najczęstsze obawy związane z używanymi oponami są związane z bezpieczeństwem i legalnością zakupu używanych części do samochodu.
Zużyte opony i prawo
W Wielkiej Brytanii sprzedaż i kupno używanych opon jest legalne, ale muszą one być zgodne ze standardami zawartymi w Motor Vehicle Tyres (Safety) Regulations 1994 (reg.7.). Stanowi to część Ustawy o Ochronie Konsumenta i stanowi wymóg prawny dla wszystkich opon przeznaczonych do sprzedaży detalicznej:
Solidna konstrukcja - nie może być żadnych dużych nacięć, wybrzuszeń ani grudek ani wewnątrz, ani na zewnątrz. Podobnie, nie powinny być odsłonięte żadne płytki ani sznurki.
Zdolność do zaliczenia testu na inflację
Nienaruszone - oryginalne rowki powinny być widoczne i stale obecne na całej powierzchni opony, a ich głębokość w danym miejscu powinna wynosić co najmniej 2 mm.
Wyposażone w odpowiednie oznaczenia opon - wszystkie częściowe opony powinny być oznaczone literą "E". Określenie "częściowe" powinno być trwale i czytelnie naniesione na boki opon literami o wielkości co najmniej 4 mm.
Przepisy te obowiązują w celu zapewnienia, że sprzedawane opony spełniają minimalne wymogi bezpieczeństwa, ale również w celu zagwarantowania, że konsument jest uprawniony do podjęcia właściwej decyzji. Niestety, są one często odrzucane przez detalistów. Aby uniknąć niepożądanych okoliczności, najlepszą praktyką jest zawsze zapoznanie się z konkretnymi przepisami i regulacjami dotyczącymi opon w Twoim regionie.
Używane opony samochodowe
W 2018 r. przeprowadzono 18 dochodzeń z udziałem 68 częściowych sprzedawców opon w Wielkiej Brytanii. Spośród około 130 skontrolowanych opon, 75% zostało uznanych przez zespół kontrolny za całkowicie niebezpieczne lub niezdatne do ruchu drogowego. Tak więc, mimo że zakup używanych opon jest teoretycznie bezpieczny, trzeba wiedzieć, jak ocenić stan danych opon.
Na co należy zwracać uwagę przy zakupie używanych opon
Kiedy zastanawiasz się nad zakupem opon z drugiej ręki, najważniejszą rzeczą, którą musisz zrobić, to sprawdzić je samodzielnie - najlepiej przed ich zamontowaniem w samochodzie. Upewnij się, że na zewnątrz lub wewnątrz opony nie ma nacięć, uszczelek, wybrzuszeń ani innych wad. Szczególną uwagę należy zwrócić na bieżnik opony - upewnij się, że w danym miejscu ma on głębokość co najmniej 3mms. Należy również starać się być obecnym na etapie montażu opony. Jeśli nie możesz być obecny, upewnij się, że sprawdzasz opony po ich założeniu i przed wyjściem ze sklepu.
Nasze wskazówki dotyczące zakupu używanych opon są:
- Kupuj od renomowanego sprzedawcy
- Szukaj cenionych marek opon
- Sprawdzić, czy opona i rurka nie są uszkodzone
- Kupuj opony parami, aby mieć pewność, że pasują do osi Twojego samochodu.
Czy powinienem kupić używane opony?
To jest pytanie, na które tylko ty możesz odpowiedzieć. Opony częściowo zaprzysiężone są na pewno tańsze niż nowe, ale są z tym związane problemy. Najbardziej oczywistą troską jest bezpieczeństwo - jeśli nie możesz mieć pewności, że kupowane opony są niezawodne, musisz zacząć rozważać swoje priorytety. Najgorszym scenariuszem może być konieczność zakupu całego nowego zestawu opon podczas następnej inspekcji MOT, ale równie dobrze możesz stwierdzić, że opony tracą przyczepność wtedy, gdy są najbardziej potrzebne.
Oprócz kwestii bezpieczeństwa istnieje również kwestia efektywności kosztowej. Oszczędność od 30% do 50% na zestawie opon jest oczywiście bardzo widoczna, ale brytyjskie wymogi bezpieczeństwa są surowe, a więc użycie używanych opon zostanie ograniczone.
Potencjalnie oznacza to, że możesz być zmuszony do zakupu opon dwa razy, może nawet trzy razy więcej niż normalnie, w zależności od tego, ile prowadzisz. W związku z tym, wielu kierowców postrzega kupno używanych opon jako swego rodzaju fałszywą ekonomię.
Inne alternatywy dla używanych opon
Opony regenerowane lub bieżnikowane są powszechną alternatywą dla opon używanych. Bieżnikowanie polega na usunięciu bieżnika i ściany bocznej z używanej opony i nałożeniu nowej gumy na osnowę. Działa to doskonale, pod warunkiem, że struktura opony jest dobrze utrzymana i nie ma przebić ani słabych punktów. Ale jest jeszcze jedna opcja - opony ekonomiczne.
Opony przyjazne dla budżetu - często importowane z Chin i Japonii - stale stają się realną alternatywą dla nowych i częściowo zużytych opon. I choć są one mniej trwałe niż opony z wyższej półki, to jednak częściej stanowią bezpieczniejszy zakład niż opony używane.
W końcu wszystko sprowadza się do perspektywy. Niektórzy postrzegają opony używane jako kompromis bezpieczeństwa na rzecz bardziej rygorystycznego budżetu, inni jako technikę świadomego ustalania cen w celu uniknięcia nadpłat. Niezależnie od tego, jak to postrzegacie, mamy nadzieję, że damy wam narzędzia do podjęcia świadomej decyzji, kiedy przyjdzie czas na wymianę waszego obecnego zestawu opon. Bezpieczne podróże!