Sezon na opony letnie rozpoczął się na dobre. Większość kierowców wymieniła już opony, ale niektórzy wciąż się zastanawiają, czy zmienna pogoda nie zaskoczy ich śniegiem i mroźnymi porami. Ale czy możesz sobie wyobrazić, że nie musisz czekać na odpowiedni moment, aby zmienić opony i po prostu jeździć na zimowych przez cały rok? A ile czasu i pieniędzy można w ten sposób zaoszczędzić! Brzmi kusząco, nieprawdaż? Ale czy opony zimowe w ogóle nadają się do jazdy w lecie? Jakie jest ryzyko i czy to się w ogóle opłaca? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
Wiele czynników zewnętrznych może mieć wpływ na właściwości techniczne opon.
Opony zimowe w lecie - przepisy
Specjaliści zalecają wymianę opon zimowych na nowe, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm, czyli około połowy głębokości bieżnika w nowych oponach. Dla wielu kierowców może to być zaskakujące, ponieważ głębokość wymagana przez przepisy wynosi tylko 1,6 mm. Czy możemy dostać mandat za jazdę na oponach zimowych w lecie? Jest to dość prawdopodobne, jeśli koła osiągną wymagany limit; ponadto, dokument rejestracyjny pojazdu może zostać cofnięty. W takiej sytuacji policja drogowa może uznać pojazd za niezdatny do jazdy po drogach.
Jednak ze względu na czas i pieniądze, wiele osób zaczyna się zastanawiać, czy nawet latem nie wyrzucić opon zimowych po sezonie, aby "doprowadzić je do stanu używalności".
Opony letnie i zimowe
Według ekspertów z niemieckiej organizacji ADAC, opony zimowe tracą swoje pełne osiągi i właściwości wraz ze zużyciem bieżnika. Nie zapewniają one już tak doskonałej przyczepności na śniegu i nie ułatwiają ruszania, zatrzymywania się i kontroli toru jazdy tak skutecznie, jak opony z nowym bieżnikiem. Faktem jest jednak, że opony zimowe z bieżnikiem mniejszym niż 4 mm nadal mają lepsze osiągi niż zużyte opony letnie. Dlatego może się wydawać, że jazda na oponach zimowych może mieć sens ekologiczny i ekonomiczny, ale nie jest to do końca prawda. Jednakże, zanim rozważymy wszystkie zalety i wady takiego rozwiązania, musimy być świadomi różnic w oponach zaprojektowanych dla danej pory roku. Zużyte opony zimowe lub letnie mogą być problematyczne w recyklingu, ale mamy kilka pomysłów na to, jak rozwiązać ten problem i dać drugie życie starym oponom.
Zapytaliśmy specjalistę z firmy Continental o kluczowe różnice pomiędzy oponami zimowymi i letnimi:
Lato a opony zimowe - jaka jest różnica?
Opony letnie różnią się od opon zimowych przede wszystkim materiałem bieżnika, kształtem i nacięciami wyciętymi na bieżniku, tzw. lamelami. Zacznijmy od mieszanki gumowej, która ma ogromne znaczenie podczas jazdy zimą po czystych drogach lub drogach pokrytych twardym śniegiem.
Materiał bieżnika opon zimowych jest specjalnie zaprojektowany tak, aby pozostawał elastyczny nawet w niskich temperaturach, zapewniając optymalną przyczepność do nawierzchni; w przeciwieństwie do materiału opon letnich, który zaczyna twardnieć w temperaturach poniżej 7°C, zmniejszając tym samym komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy.
Inną ważną i charakterystyczną cechą opon zimowych jest wzór bieżnika i lamele, które zapewniają optymalną przyczepność i kontrolę trakcji na świeżym i sypkim śniegu. Szeroki i głęboki bieżnik opon zimowych umożliwia akumulację śniegu, a tym samym zapewnia dodatkową przyczepność na ośnieżonych drogach (najlepsza przyczepność jest w punkcie styku śniegu i śniegu).
Ponadto, bieżniki te pozwalają na szybsze odprowadzanie wody, roztopionego śniegu lub błota pośniegowego, zapewniając tym samym lepszy kontakt opony z nawierzchnią. Charakterystycznym elementem opon zimowych są lamele - system licznych nacięć bieżnika zapewniający większą liczbę krawędzi chwytających oraz zwiększający elastyczność bieżnika. Dzięki temu opona ma lepszą przyczepność na śniegu i na cienkiej warstwie wody (warstwa wody), która powstaje między bieżnikiem a oblodzoną powierzchnią w wyniku działania ciepła wytwarzanego przez oponę.
Podsumowując, opony letnie i zimowe to dwie różne rzeczy. Zachęcamy do sezonowej wymiany opon, ponieważ tylko dopasowane do sezonu opony zapewnią maksymalne bezpieczeństwo na drodze we wszystkich warunkach.
Paweł Skrobisz
Kierownik Działu Technicznego w Continental
Właściwie już w tym momencie można stwierdzić, że sezonowa zmiana opon wydaje się warta zachodu. Przejdźmy o krok dalej i zadajmy ekspertowi jeszcze jedno pytanie.
Opony zimowe - jak się zachowują w lecie?
Jak zachowują się opony zimowe latem?
Opony zimowe - jak sama nazwa wskazuje - są przeznaczone do jazdy w niższych temperaturach niż te panujące w sezonie letnim (próg 7°C). Materiał, z którego wykonane są opony zimowe staje się zbyt miękki i elastyczny w warunkach letnich, dlatego też bieżnik może ulec nienaturalnym odkształceniom i łatwiej stracić przyczepność na drodze, zwłaszcza podczas przyspieszania, hamowania lub pokonywania zakrętów. W konsekwencji, hamowanie na oponach zimowych będzie trwało dłużej, bardziej prawdopodobne jest, że tracą one przyczepność podczas przyspieszania i na zakrętach (zjawisko "pływającej opony"). Efekt ten będzie się nasilał wraz ze wzrostem prędkości, a biorąc pod uwagę dobrą widoczność i lepsze warunki pogodowe w lecie, kierowcy mają tendencję do nadepnięcia na pedał gazu. Opony zimowe zawiesiłyby się również w deszczowe dni. Warto dodać, że opony zimowe będą się szybciej zużywać i będą emitować głośniejszy hałas podczas jazdy dzięki bardziej miękkiemu materiałowi gumowemu i bardziej agresywnemu wzorowi bieżnika.
Podsumowując, jazda na oponach zimowych latem nie ma ekonomicznego uzasadnienia; ponadto znacznie obniża komfort i bezpieczeństwo jazdy zarówno dla kierowcy, jak i innych użytkowników dróg.
Paweł Skrobisz
Kierownik Działu Technicznego w Continental
Bezpiecznie jest używać opon zimowych w lecie?
Jednym z głównych zagrożeń związanych z jazdą na oponach zimowych w lecie jest wydłużenie drogi hamowania. Dlaczego? Ponieważ nawet najbardziej uważny i ostrożny kierowca nie może uniknąć niespodziewanych sytuacji, które mogą się zdarzyć na drodze. Według ADAC, droga hamowania z prędkością 100 km/h na oponach zimowych latem jest czasami o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Tak więc w momencie, w którym pojazd z oponami letnimi zatrzymałby się, prędkość na oponach "zimowych" jest nadal wystarczająca, aby zabić pieszego lub uszkodzić samochód jadący z przodu.
Opony zimowe w lecie - w wysokiej temperaturze i z większym obciążeniem
Różnice w łatwości jazdy między oponami zimowymi i letnimi nie są szczególnie zauważalne w chłodne dni. Zmieniają się one wraz z wyższą temperaturą i większym obciążeniem pojazdu. W ciepłe dni, zwłaszcza na suchej nawierzchni ogrzanej przez słońce lub w pełni obciążonym samochodzie, stabilność i przyczepność "opon zimowych" znacznie się pogarsza. Może to mieć miejsce głównie na zakrętach - samochód zaczyna "pływać", co przypomina jazdę po oblodzonej drodze.
Kolejną istotną wadą "opon zimowych" jest większe zużycie bieżnika ze względu na bardziej miękki materiał gumy, który zapewnia lepsze właściwości jezdne w niskich temperaturach, ale szybsze "zużycie" na gorących nawierzchniach. Miękka guma, która sprawdza się wyjątkowo dobrze w niskich temperaturach, ma tendencję do przyklejania się do rozgrzanego asfaltu i generuje więcej hałasu, obniżając tym samym komfort jazdy. Opory toczenia są wyraźnie wyższe, co przekłada się na większe zużycie paliwa. Ponadto, opony zimowe są bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne latem.
Opony zimowe czy całoroczne?
Opony całoroczne są rozwiązaniem preferowanym przez kierowców, którzy nie chcą kupować dwóch zestawów opon i chcą zaoszczędzić na zmianie w serwisie samochodowym. Opony całoroczne są niezwykle wszechstronne - łączą w sobie zalety opon letnich i zimowych. Warto jednak zauważyć, że ich osiągi są nieco obniżone w porównaniu z oponami dedykowanymi do określonych pór roku. Opony całoroczne mogą mieć dobre osiągi w mieście w zimie, ale mogą nie nadawać się na ośnieżone drogi.
W pełni zgadzamy się z ekspertem Continental; jazda na oponach zimowych latem jest nie tylko mniej bezpieczna, ale także mniej ekonomiczna. Koszty ewentualnej likwidacji szkód mogą być znacznie wyższe niż cena nowych opon. Jednakże, biorąc pod uwagę zdrowie i życie naszych krewnych i innych użytkowników dróg oraz fakt, że sezonowa wymiana opon przyczynia się do naszego bezpieczeństwa na drodze, nic nie może zastąpić trzeźwej oceny kierowcy.