Twoje opony są dużą inwestycją i choć łatwo jest po prostu wziąć je za pewnik, chcesz, aby przetrwały one całą fazę gwarancji (przynajmniej). Oto kilka wskazówek, jak maksymalnie wykorzystać żywotność zestawu opon:
Obroty opon: Żaden pojazd nie ma rozkładu masy 50/50 od przodu do tyłu, a przednie opony widzą inny zestaw naprężeń związanych z hamowaniem i pokonywaniem zakrętów. Obracanie się opon w odstępie 5 000 mil zapewnia równomierne zużycie oraz dobrą sterowność i prowadzenie.
Prawidłowa inflacja: Niedopompowane opony to złe wieści! Będą zużywać się nierównomiernie ze względu na zmieniony ślad, będą kosztować Cię pieniądze w postaci wyższych oporów toczenia i niskiego zużycia paliwa, a stres związany z przegrzaniem może prowadzić do przedwczesnej awarii opony. Przynajmniej raz w miesiącu sprawdź poziom ciśnienia w oponach, używając dobrej jakości wskaźnika opon.
Ustawienie kół: Pomyśl o kimś, kto chodzi z jedną stopą pochyloną na bok. Ten but będzie nosił się nierówno, zwykle na pięcie, a to nie różni się od tego, co dzieje się ze złym geometrią kół. Jedna z opon próbuje sterować pojazdem w innym kierunku i jest ciągnięta w dół drogi przez pozostałe trzy opony. Niedługo potem bieżnik tej opony zostanie zeszlifowany wzdłuż wewnętrznej lub zewnętrznej krawędzi. Jeśli podczas jazdy w linii prostej zauważysz takie oznaki, jak uporczywe ciągnięcie na jedną stronę lub konieczność przytrzymania koła poza środkiem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziesz potrzebował regulacji geometrii kół. Nie odkładaj na później tego ważnego szczegółu konserwacji samochodu!
Jak już wspomnieliśmy, zbyt łatwo jest wziąć opony za pewnik... aż do momentu, gdy pojawi się problem i utkniesz na poboczu drogi lub na parkingu z mieszkaniem. Nie jest jednak trudno w pełni wykorzystać swój zestaw opon. Wystarczy postępować zgodnie z podanymi przez nas wskazówkami, obserwować bieżniki i ściany boczne i sprawdzać je od czasu do czasu, a opony powinny być dobre na wiele lat dobrej, niezawodnej pracy!