Więc twój pojazd siedzi już od jakiegoś czasu... wsiadasz do niego, uruchamiasz silnik i wyjeżdżasz z podjazdu, kiedy zauważysz silne, szorstkie (ale bardzo regularne) drgania, które tylko pogarszają się wraz z prędkością. Nie czujesz się, jakby to pochodziło z układu napędowego lub zawieszenia - więc co to jest?
Może być tak, że opony mają płaskie miejsca.
Wraz z ciężarem pojazdu naciskającym na opony przez dłuższy czas, część gumy i pasów może stać się bardziej miękka (lub twardsza) niż reszta opony. Może się to nasilić na skutek zimnej pogody lub po prostu parkowania na zimnej betonowej posadzce.
Opony niskoprofilowe z krótkimi ścianami bocznymi mogą być bardziej podatne na spłaszczenie, podobnie jak opony o indeksie prędkości H lub wyższym. W większości przypadków można po prostu zacierać zęby i jeździć, a płaskie plamki będą wychodzić z opon... ale nie zawsze. W niektórych poważnych przypadkach, płaskie plamki są trwałe.
Więc, co możesz zrobić?
Istnieją różne opowieści starych żon o parkowaniu pojazdu na sklejkach, dywanach lub workach z piaskiem, aby zapobiec powstawaniu płaskich miejsc. Niestety, wszystkie te bzdury są czystą bzdurą.
Jeśli masz pojazd, który będzie przechowywany przez długi czas, jedynym sposobem na uniknięcie płaskich miejsc jest umieszczenie go na stojakach na podnośniki na wszystkich czterech zakrętach. Pozwoli to na całkowite odciążenie opon. Niestety, jest to również dość niewygodne.
Inne rozwiązanie? Istnieje produkt o nazwie "FlatStoppers", który wspiera oponę za pomocą zakrzywionego kształtu, rozkładając ciężar pojazdu równomiernie i niezawodnie.
Może wydawać się, że to dużo kłopotów, ale bije na głowę alternatywę... która jest zestawem opon, które są potencjalnie zrujnowane z płaskimi miejscami, które nie wyjdą ponownie!