Większość kierowców wie o potencjalnych zagrożeniach związanych z jazdą w deszczu. Hydroplanowanie jest powszechnym problemem w mokrych warunkach i może dotyczyć wszystkich typów pojazdów. Każdego roku w Stanach Zjednoczonych dochodzi do około 700.000 wypadków samochodowych. Problemy pojawiają się, gdy opony pojazdu nie są w stanie utrzymać pełnego kontaktu z drogą i mogą stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej na temat identyfikacji zagrożeń związanych z deszczem i sposobów ich unikania.
Hydroplanowanie
Ostatecznie, hydroplanowanie ma miejsce wtedy, gdy opony pojazdu tracą całą trakcję z powodu wody na drodze. Deszcz może mieszać się z resztkami oleju na powierzchni drogi i tworzyć śliskie warunki. Hydroplaning występuje zazwyczaj, gdy pojazd porusza się z prędkością powyżej 35 mph. Opony unoszą się z dala od jezdni, a sterowanie samochodem staje się trudne.
W przypadku wodolotu ważne jest, aby nie hamować ani nie skręcić nagle, gdyż może to wrzucić samochód w poślizg. Trzymaj kierownicę tak mocno, jak potrafisz i nie kieruj się w żadnym innym kierunku niż na wprost. Powoli zdejmij nogę z gazu, aż samochód zwolni i sterowanie stanie się znowu normalne. Jeśli musisz zahamować, zrób to delikatnie i z pompowaniem. Jeśli masz hamulce przeciwblokujące, powinieneś móc normalnie hamować.
Cechy opon, które wpływają na możliwość hydroplanowania, to m.in:
- Ciśnienie w bieżniku
- Głębokość bieżnika
- Wzór bieżnika
Ciśnienie w oponach
Samolot hydrauliczny do opon, gdy ciśnienie opony dociskającej do podłoża jest równe ciśnieniu wody dociskającej do niego z powrotem. Dzieje się tak, gdy między kołami a nawierzchnią drogi tworzy się warstwa wody, szczególnie podczas silnych lub długotrwałych opadów. W przypadku utraty trakcji pojazd nie jest w stanie reagować na wejścia sterujące prawie tak skutecznie, jak to zwykle bywa możliwe.
Większość samochodów pochodzi z zalecenia producenta dotyczącego ciśnienia w oponach umieszczonego na drzwiach kierowcy lub ościeżnicy drzwi lub w instrukcji obsługi. Chociaż zawsze ważne jest, aby sprawdzać ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu, jest to szczególnie ważne, gdy wiesz, że będziesz jechał w deszczu. Utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach i staraj się jeździć wolno w niebezpiecznych warunkach.
Głębokość bieżnika
Badanie przeprowadzone w 2018 r. przez Automobile Association of America dostarczyło nowych informacji na temat niebezpieczeństw związanych ze starszymi oponami na mokrych drogach. Testy wykazały, że jazda w deszczu lub na mokrej nawierzchni na oponach o głębokości bieżnika tylko 4/32 in. wydłużyła drogę hamowania nawet o 87 stóp. Zdolność kierowcy do kontrolowania pojazdu została również zmniejszona o 33%. Test wykazał również, że pojazdy hamujące z prędkością 60 mph na zużytych oponach nadal jechały z prędkością 40 mph, gdy przeczytały punkt, w którym zatrzymały się pojazdy z nowymi oponami.
Opony całosezonowe uważa się za zużyte w 2/32 cala, a na ogół rozpoczynają się między 10/32 cala a 11/32 cala bieżnika. W miarę zużywania się opon, ich zdolność do hamowania na mokrej nawierzchni i odporność na hydroplaning drastycznie spada. Jeśli podejrzewasz, że opony mogą się zużywać, ważne jest, aby odwiedzić warsztat samochodowy i skontaktować się z technikiem. Jazda na zużytych oponach stwarza niepotrzebne ryzyko, zwłaszcza w deszczowych lub mokrych warunkach.
Wzór bieżnika
Bieżnik opony jest częścią, która ma kontakt z nawierzchnią drogi. Konstrukcja składa się z następujących pięciu elementów:
- Bloki bieżnika
- Rowki
- Lamele
- Żebra
- Sloty poprzeczne
Różne opony mają różne wzory bieżnika, co wpływa na ich osiągi. Niektóre wzory bieżnika mogą lepiej radzić sobie z trakcją. Jeśli chodzi o prowadzenie na mokrych drogach i w deszczowych warunkach, asymetryczny i kierunkowy wzór bieżnika jest idealny.
Opony z asymetrycznym wzorem bieżnika są zaprojektowane z różnymi kanałami i blokami bieżnika w celu zwiększenia osiągów. Taka konstrukcja ułatwia rozpraszanie wody przez oponę i poprawia przyczepność. Na zewnętrznej stronie znajdują się klocki bieżnika, które zapewniają dużą powierzchnię styku z nawierzchnią dla zwiększenia stabilności. Wewnętrzna krawędź posiada kanały, które odprowadzają wodę w celu poprawy trakcji.
Opony z kierunkowym wzorem bieżnika są często produkowane z myślą o zimie i wysokich osiągach. Konstrukcja ma na celu ułatwienie przemieszczania się wody spod powierzchni styku z nawierzchnią, aby zwiększyć odporność hydroplanu przy wyższych prędkościach.
Ostatecznie, stosunkowo łatwo jest powstrzymać opony od hydroplanowania. Ryzyko istnieje nie tylko podczas ulewy czy opadów śniegu, ale także w przypadku złych warunków pogodowych, które mogą być jeszcze bardziej niebezpieczne. Jednak najbardziej niebezpiecznym okresem jest zazwyczaj pierwsze 10 minut lekkiego deszczu. Jeśli musisz jechać w deszczu, upewnij się:
- Trzymaj nadmuchiwane opony
- Jazda na niskim biegu
- Unikaj gwałtownego lub twardego hamowania
- Opony należy często wymieniać i obracać
- Zostań na środku drogi
- Unikać stojącej lub bieżącej wody
- Wyłączyć tempomat
- Jedź powoli
- Nie wykonuj ostrych skrętów
- Zostawić dużo miejsca między sobą a następnym samochodem
- Wyceluj w ślady opon przed sobą
- Spójrz daleko w górę drogi przed swoim samochodem.
- Regularnie odwiedzaj centrum napraw samochodowych, aby upewnić się, że Twój pojazd i opony są w dobrym stanie.