Hałas hamulców jest irytujący, ale to nie znaczy, że powinieneś po prostu zamknąć okno i go zignorować. Kiedy hamulce w Twoim samochodzie wydają odgłosy, próbują Ci coś powiedzieć i zazwyczaj tą wiadomością jest to, że coś jest nie tak. Niektóre dźwięki oznaczają, że hamulce się zużyły, podczas gdy inne wskazują na uszkodzenia powstałe z biegiem czasu. Tak czy inaczej, musisz zwrócić uwagę i jak najszybciej oddać ten kluczowy element do serwisu. Oto trzy rodzaje odgłosów pracy hamulców, których nigdy nie należy ignorować.
1. Piszczenie
Każdy piskliwy dźwięk, który słyszysz z hamulców jest zwykle wytwarzany przez jedną z dwóch rzeczy. Pierwszą z nich jest zestaw wypustek przymocowanych do klocków hamulcowych, które stopniowo odsłaniają się, gdy materiał klocków zużyje się do tego stopnia, że trzeba je wymienić. Metalowa wypustka ociera się wtedy o stalową tarczę hamulcową i wydaje pisk przypominający, że czas udać się do warsztatu. Niektóre klocki mogą nie mieć wypustki, w takim przypadku pisk jest oznaką, że doszedłeś do metalowej płytki nośnej klocka, która ociera się o obracający się wirnik. Jest to o wiele bardziej pilna sytuacja - taka, która wymaga natychmiastowej uwagi.
2. Grzmiący dźwięk
Tłukący dźwięk podczas hamowania, zwykle pochodzący z przednich kół, które wykonują większość hamowania - może wskazywać, że wirniki hamulcowe wyszły "z formy". Innymi słowy, uległy wypaczeniu. Oprócz rytmicznego uderzenia podczas hamowania, najprawdopodobniej wystąpi również drżenie przedniej części kierownicy, które będzie towarzyszyć hałasowi podczas hamowania. Czasami, zamiast wypaczonej tarczy, uderzenia są spowodowane nagromadzeniem materiału klocka na samym wirniku, który często może być obrobiony zamiast wymiany całej jednostki.
3. Przeciąganie
Jeśli hałas hamulca, który słyszysz brzmi jak coś ciągnie się pod pojazdem, zwykle z tyłu, choć czasami może wystąpić z przodu, jak również, to trzeba wziąć swój samochód lub ciężarówkę w celu serwisowania. Zazwyczaj ten dźwięk przeciągania jest spowodowany przez zacisk hamulcowy lub bęben hamulcowy, który albo się zatarł, albo nie został całkowicie zwolniony po zdjęciu nogi z pedału hamulca. To z kolei prowadzi do tego, że klocek lub szczęka hamulcowa pozostaje w kontakcie z resztą mechanizmu hamulcowego podczas jazdy, co powoduje jego zużycie, a w dłuższej perspektywie kosztuje Cię wydajność i zużycie paliwa.
Sprawdź wszystkie produkty do układów hamulcowych dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat rozpoznawania hałasu emitowanego przez hamulce, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Public Domain Pictures.