W zeszłym tygodniu NAPA AUTO PARTS przyjrzała się przyszłej arenie ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). W tym tygodniu przyglądamy się przyszłości łączności samochodowej, danych o pojazdach i co to oznacza w świecie napraw samochodowych.
Pojazdy coraz bardziej przypominają komputery wykorzystujące rozwijającą się technologię, w tym oprogramowanie, dane i łączność, co wymaga, aby więcej czynności serwisowych było wykonywanych zdalnie za pośrednictwem aktualizacji over-the-air. Oznacza to, że umiejętności wymagane do utrzymania i naprawy tych pojazdów staną się bardziej wymagające.
Pojawia się również kwestia dostępu do danych. Według prognoz IHS Markit, do 2022 roku ponad 80% nowych pojazdów w tym kraju będzie wyposażonych w technologię bezprzewodową, która przesyła dane o pojeździe w czasie rzeczywistym. Obecnie dane te są przesyłane bezpośrednio do producentów samochodów, co czyni ich strażnikami i daje im pełną kontrolę nad tym, kto ma dostęp do danych, w jaki sposób są one udostępniane i ile kosztuje dostęp do nich. Obecnie niezależne warsztaty nie mają możliwości wykonywania pewnych napraw lub muszą drogo płacić za informacje, które by to umożliwiły.
Podczas gdy Prawo do Naprawy, zainicjowane w Massachusetts i przyjęte na poziomie krajowym w 2012 roku, gwarantowało każdemu właścicielowi samochodu prawo do serwisowania i naprawy pojazdu w wybranym przez niego zakładzie, nie obejmowało ono telematyki. Wyborcy z Massachusetts wypowiedzieli się w tej kwestii w listopadzie 2020 roku, uchwalając Ballot Question 1 w ponad 75%. Rozszerza ona prawo, aby objąć wszystkie dane bezprzewodowe, zachowując prawo właścicieli pojazdów do dostępu i kontroli nad danymi mechanicznymi ich pojazdów, wykorzystywanymi do obsługi i naprawy w wybranych przez nich warsztatach.
Jednak Alliance for Automotive Innovation reprezentujący producentów samochodów złożył pozew trzy tygodnie później, stwierdzając, że prawo jest nieważne, ponieważ jest ono zastąpione przez prawo federalne i naraziłoby pojazdy na zagrożenia cyberbezpieczeństwa oraz czy producenci mogą spełnić wymagania do 2022 roku modelowego danych określonych w nowym prawie.
Sprawa między producentami samochodów i Commonwealth of Massachusetts poszedł do procesu w czerwcu 2021 z Auto Care Association zeznając w imieniu przemysłu motoryzacyjnego naprawy. Jedną z najbardziej spornych kwestii jest to, czy prawo 2022 data wdrożenia może być realistycznie przeprowadzane przez producentów samochodów. Orzeczenie w tej sprawie jest nadal w toku.
Bill Hanvey, prezes i dyrektor generalny Auto Care Association powiedział: "Jeśli decyzja pójdzie wbrew wyborcom, Commonwealth of Massachusetts będzie się odwoływać. Nie ma wątpliwości, że producenci samochodów również się odwołają, jeśli decyzja nie zostanie podjęta na ich korzyść."
"Pamiętajmy, że rzecznictwo zaczyna się na najniższym szczeblu. Ważne jest, aby właściciele NAPA AUTO PARTS i ich klienci stali się rzecznikami swojego przemysłu, aby ustawodawcy zrozumieli wagę tej kwestii od ludzi, którzy wykonują pracę każdego dnia." Mówiąc prościej? Stowarzyszenie Auto Care potrzebuje, abyś zabrał głos".
NAPA nadal odgrywa aktywną rolę wspierając prawa konsumentów poprzez pracę z Auto Care Association, CARE (Coalition for Auto Repair Equity), FIGIEFA (the European Federation of Aftermarket Distributors) i innymi grupami branżowymi w celu zapewnienia, że prawa rynku wtórnego są utrzymywane w mocy. Więcej informacji można znaleźć na stronie autocare.org. Wszystkie sklepy NAPA i ich klienci są zachęcani do wyrażenia swojego głosu w tej sprawie poprzez wysłanie listu do swojego ustawodawcy na stronie autocareadvocacy.org.
W przyszłym tygodniu NAPA AUTO PARTS przyjrzy się przyszłości wspólnej mobilności i flot pojazdów.