Nagrzewnica samochodowa jest używana tylko przez kilka miesięcy w roku, ale gdy już jest potrzebna, z pewnością się ją docenia. Oprócz zapewnienia przyjemnego ciepła we wnętrzu, nagrzewnica topi śnieg, usuwa lód i w inny sposób zapewnia optymalną widoczność podczas jazdy. Ale co z nagrzewnicą samochodową wydmuchującą zimne powietrze lub w ogóle nie wydmuchującą powietrza? Z odrobiną kontekstu, Ty lub Twój mechanik możecie zdiagnozować ten problem.
Zablokowanie powietrza
Zanim sprawdzisz pod maską, powinieneś wykluczyć oczywistą, ale łatwą do przeoczenia odpowiedź: zamknięte lub zablokowane otwory wentylacyjne. Nawet gdy nagrzewnica pracuje na wysokich obrotach, może być słyszalny tylko głośny szum. Otwórz każdy otwór wentylacyjny w pojeździe, a jeśli pokrętła sterują przepływem powietrza, upewnij się, że są one również otwarte. Jeśli wszystkie są otwarte, podnieś maskę, aby poszukać i usunąć ewentualne przeszkody. Nieliczne liście mogą częściowo lub całkowicie zablokować wlot powietrza.
Regulatory temperatury
Poza obiegiem powietrza, problem może dotyczyć sterowania temperaturą. Włączenie ogrzewania i przesunięcie go do najcieplejszego ustawienia podczas pracy pojazdu może być dokładnie tym, w jaki sposób odkryłeś problem. Zanim jednak spróbujesz zrobić cokolwiek innego, wyłącz system, zatrzymaj silnik, uruchom ponownie pojazd i ponownie włącz ogrzewanie. Czasami wystarczy tylko szybki reset. Sprawdź również skrzynkę bezpieczników, aby dowiedzieć się, czy nie przepalił się bezpiecznik obsługujący system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Jeśli tak, wymień go i spróbuj ponownie.
Niski poziom lub brak płynu chłodzącego
Zbyt mała ilość płynu chłodzącego w pojeździe może spowodować jego przegrzanie. Niski poziom płynu chłodniczego oznacza, że nie ma wystarczającej ilości płynu, który mógłby dotrzeć do rdzenia nagrzewnicy i ogrzać pojazd. Pozostawienie tego bez kontroli może spowodować uszkodzenie silnika. Należy sprawdzić układ chłodzenia, poszukać wycieków i uszkodzonych węży, a następnie w razie potrzeby dolać płynu chłodzącego.
Zatkany termostat
Jeśli termostat jest otwarty, temperatura silnika spada poniżej normy, zwłaszcza w niskich temperaturach. W takim przypadku powinna zapalić się lampka kontrolna silnika i aktywować kod P0128. Gdy samochód jest chłodny, należy podnieść maskę i sprawdzić, czy węże nie są zablokowane. W przeciwnym razie zawory w przewodach termostatu mogą być zablokowane. Napraw lub wymień zablokowane zawory, a w razie potrzeby wymień cały termostat.
Wadliwy rdzeń nagrzewnicy
Mgła lub słodkawy zapach wewnątrz samochodu może wskazywać na zużyty rdzeń nagrzewnicy. Jeśli silnik jest gorący, ale powietrze wpadające do kabiny jest chłodne, to prawdopodobnie rdzeń nagrzewnicy uległ zużyciu. Zazwyczaj znajduje się on pod deską rozdzielczą, a jeśli jest nieszczelny, płyn chłodniczy może wydostawać się do kabiny. Przed założeniem, że rdzeń nie działa, należy najpierw sprawdzić węże nagrzewnicy. Jeśli węże są w porządku, to prawdopodobnie czeka Cię naprawa lub wymiana rdzenia.
Siłownik drzwi mieszających
Kieszonkowy silnik elektryczny znany jako siłownik drzwi mieszających steruje układem klimatyzacji pojazdu: ogrzewaniem, chłodzeniem i odszranianiem. Nowe pojazdy mogą być wyposażone w dwa siłowniki. Oba znajdują się za kratkami wentylacyjnymi. Poza brakiem ciepła istnieje kilka charakterystycznych oznak uszkodzenia siłownika: stukanie, klikanie, nierównomierny przepływ powietrza lub wyświetlanie niewłaściwej temperatury na wyświetlaczu.
Niezależnie od rodzaju problemu, natychmiastowe wykrycie i usunięcie usterki nagrzewnicy samochodowej jest bardzo ważne, zwłaszcza gdy na dworze panują niskie temperatury.
Sprawdź wszystkie produkty z zakresu ogrzewania i chłodzenia dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji o nagrzewnicy samochodowej wydmuchującej zimne powietrze, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Pixabay.