Jeśli nie posiadasz samochodu z lat 80. lub wcześniejszych, możesz nie znać gaźnika. Gaźnik to urządzenie, które znajduje się na górze silnika i reguluje stosunek paliwa i powietrza. Odgrywał on integralną rolę w pojazdach mechanicznych przez dziesięciolecia, a dziś nadal można go znaleźć w kosiarkach, glebogryzarkach i innych urządzeniach. Ale co dokładnie robi gaźnik i dlaczego ostatecznie został zastąpiony przez wtryskiwacze paliwa?
Kto wynalazł gaźnik?
Identyfikacja wynalazcy gaźnika nie zawsze jest jednoznaczna. Często przypisuje się to Karlowi Benzowi, którego firma później przekształciła się w Mercedes-Benz, ale amerykański wynalazca, Samuel Morey, wynalazł swój własny gaźnik w 1826 roku, 60 lat przed Benzem. Oddzielnie, brytyjscy i węgierscy inżynierowie również twierdzą, że wynaleźli gaźnik. Najprawdopodobniej każdy z nich zbudował swoją własną wersję, opatentował ją i rościł sobie prawo do tytułu. Niezależnie od tego, gaźniki stanowiły integralną część układu silnika do lat 80-tych, choć kilka modeli wykorzystywało je jeszcze w 1995 roku.
Jak działa gaźnik?
Gaźnik zależy od podciśnienia wytwarzanego przez silnik, aby wciągnąć powietrze i paliwo do cylindra. W szczególności, przepustnica otwiera się i zamyka, kontrolując ilość powietrza wpuszczanego do silnika. Kiedy powietrze przechodzi przez cienki otwór, znany jako zwężka, wytwarza się podciśnienie, które utrzymuje pracę silnika. Przy wystarczającym podciśnieniu wewnątrz gaźnika, powietrze wyciąga gaz z dyszy umieszczonej w zwężce.
W tym momencie paliwo z komory pływakowej miesza się z powietrzem, zanim trafi do cylindra. W komorze pływakowej znajduje się niewielka ilość paliwa, która może swobodnie przepływać do dyszy na żądanie. W miarę otwierania przepustnicy do silnika dostaje się dodatkowe powietrze, które dostarcza więcej paliwa, co powoduje, że silnik rozwija większą moc.
Gaźnik nie jest najlepszym systemem dostarczania paliwa, ale jego niski koszt sprawił, że był stosowany aż do ery wtrysku paliwa.
Różnice między gaźnikami
Nie wszystkie gaźniki są takie same. Rurka, która mieści zwężkę i dyszę jest znana jako cylinder, a istnieją gaźniki wielobaryłkowe z dwoma, czterema lub sześcioma cylindrami. Więcej beczek oznacza, że do cylindrów może dostać się więcej powietrza i paliwa.
W niektórych włoskich silnikach samochodów sportowych stosowano wiele gaźników, po jednym na każdy cylinder. Dzięki obecności dodatkowych cylindrów, pojazdy mogą uzyskać lepsze przyspieszenie i lepsze osiągi.
Rozwiązywanie problemów z gaźnikiem
Problemy z gaźnikiem były częstym problemem podczas napraw. Oznaki problemów to trudny rozruch, wahania, zgaśnięcie, zalanie, nierówna praca na biegu jałowym, zbyt szybka praca na biegu jałowym i zmniejszona oszczędność paliwa. Podczas gdy środek do czyszczenia gaźników czasami rozwiązywał problem, ostatecznie właściciele musieli je odbudować lub wymienić. Żadna z tych opcji nie była tania.
Jednym z rozwiązań, aby naprawić uparty gaźnik, był śrubokręt. Jeśli gaźnik zalewał silnik, śrubokręt był umieszczany bezpośrednio w dół w gaźniku, co utrzymywało dławik otwarty w celu zwiększenia przepływu powietrza. Zamiast czekać na ustąpienie zalania, śrubokręt rozwiązywał problem w ciągu kilku sekund.
Koniec linii
Śmierć gaźników została zapewniona, gdy elektroniczne wtryskiwacze paliwa stały się tańsze i weszły do powszechnego użytku. Dokładniejsze i bardziej niezawodne niż gaźniki, wtryskiwacze paliwa są lepszym i czystszym wyborem w nowoczesnych pojazdach.
Sprawdź wszystkie produkty związane z gaźnikami dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat działania gaźnika, porozmawiaj z ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości pxhere.