Był czas, kiedy turbodoładowanie było postrzegane przez opinię publiczną jako egzotyczny środek do produkcji dodatkowych koni mechanicznych. Dla miłośników Mustanga fabryczne turbodoładowanie było sposobem na wydobycie większej mocy z rzędowego, czterocylindrowego silnika 2.3L bez zwiększania masy V8. Debiutujący w 1979 roku Mustang, mały silnik turbo produkował tylko osiem koni mechanicznych mniej niż opcja V8 z tego samego roku. Ford poszedł o krok dalej, wprowadzając model SVO, który ostatecznie osiągnął moc 205 koni mechanicznych. Ale czas i technologia maszerują naprzód i oto jesteśmy teraz w szóstej generacji Mustanga z imponującym silnikiem 2.3L turbo o mocy 330 koni mechanicznych.
Wrażenia z jazdy
Dotarliśmy do czasów, w których każdy model Mustanga daje mnóstwo frajdy z jazdy. Koniec z żartami o sekretnych samochodach czy prezentach dla młodszej siostry z okazji ukończenia szkoły. W połączeniu z manualną skrzynią biegów, silnik 2.3L turbo zapewnia bardzo przyjemną jazdę. Przy wyłączonym doładowaniu, silnik ma mnóstwo przewidywalnej mocy, która wystarcza do normalnych dojazdów do pracy. Ale wciśnięcie wyższego biegu powoduje włączenie doładowania i rozkoszny pęd do przyspieszania.
Ciekawostką jest układ wydechowy Active Valve Performance. Zmiana trybu jazdy na "Sport" lub "Track" powoduje, że para zaworów w układzie wydechowym zaczyna kierować strumień spalin w bardziej bezpośrednią drogę przez tłumik. Dzięki temu uzyskujemy bardziej agresywne brzmienie. Do tego dochodzi jeszcze popularny "backfire", który wielu producentów samochodów o wysokich osiągach zaprogramowało tak, aby wyzwalał się po zdjęciu przepustnicy.
Przestrzeń wewnętrzna
Wsiadając za kierownicę Mustanga 2020 oczywiste jest, jak bardzo ten model ewoluował na przestrzeni dekad. Wrażenie jest bardziej "kokpitowe" niż "kabinowe" dzięki wysoko poprowadzonej linii pasów i głębokim kubełkowym fotelom. Tylne siedzenia są w sam raz dla dwóch dorosłych osób, ale miejsca na nogi jest niewiele. Krótko wysuwana dźwignia zmiany biegów znajduje się daleko do przodu na konsoli środkowej, ale nie koliduje z żadnymi elementami sterującymi. Wszystkie elementy sterujące jazdą znajdują się w zasięgu ręki, bez żadnych niespodzianek. Zarówno w przednich fotelach kierowcy, jak i pasażera jest dużo miejsca i wystarczająco dużo miejsca na nogi. Konsola środkowa posiada dwa głębokie uchwyty na kubki i skromny schowek ukryty pod podłokietnikiem. Ekran dotykowy zamontowany na środkowym słupku jest ostry i łatwy w nawigacji poprzez różne funkcje infotainment. Doceniamy fakt, że do sterowania radiem i klimatyzacją nadal używa się pokręteł i przycisków (zamiast menu na ekranie dotykowym).
Łatwość serwisowania
W komorze silnika zaprojektowanej pierwotnie z myślą o silniku DOHC V8, miejsce na rzędową czwórkę o pojemności 2,3 l jest wystarczające. Podobnie jak w większości nowoczesnych pojazdów, pokrywa silnika musi być zdejmowana w celu wykonania pewnych czynności serwisowych, takich jak wymiana świec zapłonowych. Dostarczony Mustang był wyposażony w usztywnienie wieżyczki podłużnicy, które można zdjąć, aby ułatwić dostęp do silnika. Akumulator znajduje się w tylnej części komory silnika po stronie pasażera, w pobliżu osłony. Dostęp do akumulatora jest łatwy i wymaga jedynie zdjęcia plastikowej osłony, która jest przymocowana za pomocą ręcznych śrub (nie potrzeba żadnych narzędzi). Filtr powietrza silnika znajduje się po stronie kierowcy, w przedniej części komory silnika. Filtr można łatwo wymienić bez użycia narzędzi.
Filtr oleju znajduje się pod silnikiem po stronie kierowcy, gdzie jest dużo miejsca na ręce lub klucz do filtra oleju. Metalowy korek spustowy oleju jest również łatwo dostępny, bez konieczności zdejmowania osłony. Silnik mieści 6 litrów oleju i używa w pełni syntetycznego oleju 5W-50. Należy pamiętać, że silnik 2,3L EcoBoost High Output używa innego oleju niż zwykły silnik 2,3L EcoBoost Base. Poziom płynu w manualnej skrzyni biegów można sprawdzić za pomocą korka wlewu znajdującego się po prawej stronie skrzyni biegów. Wspomaganie układu kierowniczego jest w pełni elektryczne i nie wymaga żadnej konserwacji płynu.