Znajomość właściwych terminów samochodowych może uchronić Cię przed poczuciem przytłoczenia, gdy następnym razem odwiedzisz warsztat w celu dokonania naprawy. Przyjrzyjmy się czterem terminom, które pojawiają się najczęściej podczas rozmowy z mechanikiem na temat naprawy.
Remanufactured
"Remanufactured" jest jednym z terminów samochodowych, które prawdopodobnie napotkasz, gdy próbujesz wybrać część do konkretnej naprawy. W większości przypadków, gdy uszkodzona część samochodowa jest usuwana z pojazdu, może zostać wysłana do regeneracji, co oznacza powrót do stanu jak nowa - przynajmniej pod względem sposobu działania. Części regenerowane często mają taką samą gwarancję jak nowe i są zazwyczaj znacznie tańsze. Są one zazwyczaj bezpiecznym rozwiązaniem, jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze na naprawie, a nawet możesz oddać swoją starą, zepsutą część jako "rdzeń" do naprawy (czasami z kredytem z powrotem na cenę zakupu). Jednym z powszechnie regenerowanych elementów jest sam silnik.
Tune-Up
"Tune-up" jest jednym z tych terminów samochodowych, które można zobaczyć reklamowane w każdym garażu, ale nie zawsze oznacza to samo. Musisz zapytać, co konkretnie zawiera ta usługa, jeśli jest ona oferowana. Tradycyjnie podczas przeglądu wymienia się najczęściej zużywające się elementy i płyny, w tym świece zapłonowe, olej silnikowy i filtr powietrza, a także przeprowadza się kontrolę w celu ustalenia, czy coś innego pod maską (paski, węże itp.) jest na wylocie. Dowiedz się dokładnie, co mechanik zamierza zrobić, jeśli zalecany jest ogólny przegląd, i zapytaj o powody takiej decyzji.
Syntetyczne
Syntetyczne płyny są obecnie powszechne w nowoczesnych samochodach - termin ten odnosi się po prostu do produktów, które zostały udoskonalone do punktu, w którym spełniają określone wymagania dotyczące wydajności. Może to oznaczać odporność na ciepło i wytrzymałość w czasie, a także rodzaje zawartych dodatków. Syntetyczny jest najczęściej używany w odniesieniu do oleju, ale często wiąże się z wyższą ceną. Oleje syntetyczne mają swoje zalety, zwłaszcza jeśli prowadzisz samochód na torze wyścigowym lub regularnie holujesz ciężkie ładunki. W razie wątpliwości zawsze należy stosować się do zaleceń producenta dotyczących olejów i płynów.
Dostawca
Jeśli Twój samochód wymaga naprawy nadwozia po stłuczce, to prawdopodobnie słyszałeś w rozmowach w warsztacie słowo "jobber". Części typu "jobber" są replikami części fabrycznych i są znacznie tańsze niż te pochodzące bezpośrednio od producenta. Czasami części nie mają dokładnie takiego samego dopasowania jak oryginalny panel zamienny lub mogą być wykonane z cieńszej stali, ale w większości przypadków stanowią niedrogą alternatywę dla drogich części oryginalnego producenta sprzętu (OEM). Jeśli płaci Twoja firma ubezpieczeniowa, prawie zawsze masz prawo nalegać na oryginalne części, ale jeśli płacisz z własnej kieszeni, rozważ panele jobber, aby zmniejszyć wpływ na Twoje konto bankowe.
Znajomość tych terminów pomoże Ci lepiej zrozumieć, jaki rodzaj pracy jest proponowany dla Twojego pojazdu, jakiego rodzaju części będą używane i czy naprawdę musisz iść na całość w danej pracy.
Sprawdź wszystkie części zamienne dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat terminów samochodowych, które usłyszysz w warsztacie, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikimedia Commons.