W przeciwieństwie do klasycznych amerykańskich samochodów z lat 50-tych i wcześniejszych, nowoczesne samochody są pełne plastiku. Od paneli drzwiowych i podkładek na desce rozdzielczej do pokrywy silnika, plastik jest wszędzie. Choć dla dzisiejszych producentów samochodów może to być niedrogi sposób budowania samochodów, faktem jest, że plastik po prostu nie wytrzymuje tak długo jak metal. W końcu te plastikowe elementy blakną i pękają, pozostawiając Cię z zadaniem wymiany lub życia z rozbitymi częściami w samochodzie. Ale można naprawić uszkodzone plastikowe elementy wykończeniowe, jeśli wykonasz kilka kroków.
W latach 60. nastąpiła największa zmiana z metalu na plastik. Ponieważ metal stał się droższy, a technologia formowania plastiku wzrosła, producenci samochodów szybko chwycili się plastiku jako materiału przyszłości. Elementy z tworzyw sztucznych są nie tylko tańsze w produkcji, ale także znacznie lżejsze i ważą ułamek tego, co metalowe odpowiedniki. Do lat 80-tych wszystko wewnątrz samochodu było plastikowe. Po otwarciu maski każdego samochodu wyprodukowanego pod koniec lat 90-tych można znaleźć elementy silnika wykonane z tworzywa sztucznego. General Motors stosuje nawet kompozytowe elementy plastikowe wewnątrz samego silnika. Chociaż nasz przykład naprawy tutaj jest na klasycznym muscle car, odnowione zainteresowanie w 1980 i 1990 samochodów oznacza te same techniki naprawy mogą być stosowane, jak również.
Niewiele można zrobić, gdy kompozytowe elementy silnika zawiodą, zazwyczaj jest to element do wymiany. Z drugiej strony wnętrze i elementy kosmetyczne można łatwo naprawić, jeśli poświęcisz czas na samodzielną pracę. Wszystko czego potrzebujesz to kilka produktów, które są łatwo dostępne w każdym sklepie z częściami samochodowymi NAPA, aby naprawić uszkodzone plastikowe elementy wykończeniowe.
Materiały eksploatacyjne
Pozycje potrzebne do naprawy uszkodzonego plastiku wykończenia:
JB Weld Plastic Repair, Kwik Weld, lub oryginalny epoksydowyMasking
TapeDupli-Color
Interior PaintDupli-Color
Truck Bed Liner AerosolDupli-Color
Adhesion Promoter320-Grit
SandpaperWax
& Grease RemoverPrepare
To RepairCzyszczenie
panelu z wosku i tłuszczu remover jest najlepszym sposobem, aby uzyskać część czyste bez uszkodzenia plastiku.Mieliśmy parę wyblakłych od słońca plastikowych paneli drzwiowych z Dodge'a Challengera z 1974 roku, które wymagały renowacji. Z biegiem czasu, słońce zżera plastik i w końcu zaczyna się łuszczyć, podobnie jak rdzewieje stal. Oprócz skorupy na powierzchni, jeden róg każdego panelu był pęknięty. Takie panele są trudne do znalezienia i drogie. Naprawa paneli kosztuje mniej niż 20 dolarów i 3 godziny (nie licząc czasu utwardzania).
Użyliśmy niestrzępiących się ręczników warsztatowych do wyczyszczenia części. Musisz wytrzeć wosk i zmywacz tłuszczu na, a następnie wytrzeć go suchą szmatką.Proces rozpoczyna się od szybkiego oczyszczenia. Panele zostały wytarte zmywaczem do wosku i tłuszczu. Możesz użyć płynu do mycia okien, a nawet wody z mydłem, po prostu chcesz, aby były czyste, zanim zaczniesz.
Narożniki są obszarem dużych naprężeń, pęknięcia są tu powszechne.Następnie, pęknięcie zostało zlokalizowane i ocenione. Dla tej naprawy, epoksyd zostanie dodany do tyłu panelu, co sprawia, że ostateczne wykończenie jest znacznie łatwiejsze.
Pęknięcie zostało zamknięte i zaklejone taśmą maskującą jako podkład dla epoksydu.Używając taśmy maskującej, zamknęliśmy pęknięcie i zabezpieczyliśmy je.
The Fix Is InJB
Weld Quick Weld świetnie sprawdza się na metalu, włóknie szklanym i plastiku. Odmierza się go w odpowiednich proporcjach za pomocą tłoczka.W tubce jest tylko odmierzony materiał, trzeba go wymieszać ręcznie.
Następnie zmieszaliśmy Kwik Weld JB Weld. Nie potrzebujesz dużo, tylko tyle, aby pokryć naprawę.
Następnie, epoksyd wciskamy w szczelinę od tylnej strony. Zmniejsza to ilość prac wykończeniowych wymaganych po widocznej stronie.Epoksyd został rozprowadzony na pęknięciu, wciskając go w szczelinę. Następnie pęknięcie zostało zaciśnięte i ponownie zaklejone taśmą, aby zapewnić, że pozostanie zamknięte. Kwik Weld twardnieje w ciągu 6 minut, a w pełni utwardza się w ciągu 4 do 6 godzin.
Po około 15 minutach usunęliśmy taśmę odsłaniając naprawione pęknięcie. Można by to tak zostawić, ale jest pewna utrata tekstury, którą należy się zająć.Panel został spryskany białą warstwą prowadzącą przed szlifowaniem. To pomaga nam zobaczyć wszystkie uszkodzone miejsca.
WykończeniePo
zakończeniu naprawy, panel został przeszlifowany papierem ściernym o ziarnistości 320. Cokolwiek bardziej gruboziarnistego niż 320 pozostawi rysy w ostatecznym wykończeniu. Celem jest wygładzenie utlenionej warstwy, usunięcie kredowego plastiku, pozostawiając dobrą warstwę nienaruszoną.
Aby usunąć luźny materiał na panelu, przeszlifowaliśmy go papierem ściernym o ziarnistości 320.
Szlifowanie usuwa część usłojenia, choć duża jego część została już usunięta z powodu kredowego plastiku. Nie możemy zastąpić dokładnego usłojenia, ale możemy je całkiem zbliżyć, stosując wykładzinę w sprayu. Plastik jest z natury trudny do malowania, więc musimy go dobrze przygotować. Najpierw czyścimy go zmywaczem wosku i tłuszczu (do tego kroku należy użyć tego produktu).
Plastik jest trudny do pomalowania, ponieważ jest to produkt na bazie oleju. Adhesion promoter pomaga zmiękczyć materiał, zapewniając wiązanie chemiczne, jak również lepsze połączenie mechaniczne dla farby.
Następnie spryskaliśmy płytę środkiem Dupli-Color Adhesion Promoter. W ten sposób tworzywo sztuczne zostaje lekko zmiękczone, dzięki czemu uzyskuje się mechaniczne połączenie, które jest potrzebne do przylegania lakieru.
Natryskiwanie promotora przyczepności odbywa się w dwóch średnich warstwach, przy czym czas schnięcia między warstwami wynosi 15 minut.
Promotor przyczepności wymaga dwóch warstw z 15-minutowym odpoczynkiem między warstwami, a następnie warstwy wierzchniej w ciągu jednej godziny.
Eksperymentowanie z różnymi odległościami natrysku, kątami, a nawet mieszanie podkładu z farbą do wykończenia zderzaka może przynieść różne rezultaty w celu dopasowania ziarna.
Aby odtworzyć ziarno, musimy farby, która nie tylko jest trwała, ale również sformułowane dla tekstury. Istnieje wiele różnych farb, które możemy użyć do teksturowania. Lekkie ziarno jest najlepiej dopasowane z farbą do wykończenia zderzaka, ale ciężkie ziarno na panelu Challengera wymaga większej tekstury, dzięki czemu powłoka łóżka ciężarówki lepiej pasuje.
Podczas pracy z powłoką do łóżek najlepiej jest nałożyć kilka lekkich warstw. Zbyt duża ilość naraz nie będzie wyglądać dobrze.
Sztuczka do rozpylania tego materiału polega na użyciu kilku lekkich warstw, rozpylanych z odległości 8 do 15 cali. Odległość ta daje farbie szansę na lekkie wyschnięcie w powietrzu przed uderzeniem w panel. Oznacza to, że krople różnią się wielkością, a wynik jest symulowane ziarno, które naśladuje oryginalne ziarno z tworzywa sztucznego.
Tutaj można zobaczyć różne wielkości kropli i sposób, w jaki ziarno jest odtwarzane.
Wykładzina łóżko wymaga minimum 3-4 godzin czasu utwardzania przed dotknięciem, ale trzeba poczekać 24 godziny przed ponownym zainstalowaniem ich.
Wszystko gotowe, naprawione panele drzwiowe są gotowe do ponownego zamontowania.
Możesz zauważyć, że panele są czarne. Bed liner jest zawsze czarny, który podczas gdy to działa dobrze dla czarnych wnętrz, to może nie pasuje do tan, czerwony lub inny kolor wnętrza. Nie wszystko jest jednak stracone. Po utwardzeniu, wyściółka łóżka może być pokryta dowolną farbą pasującą do Twojego wnętrza. To wszystko jest do tego prostego plastikowego projektu naprawy i odnawiania. Proces ten jest dobry dla paneli drzwi, konsoli, wykończenia słupka A, po prostu dla każdego plastikowego elementu, który wymaga naprawy i renowacji.
Zastosowaliśmy ten sam proces na wszystkich 4 panelach wykończeniowych drzwi/tylnych siedzeń, aby pasowały do siebie.Sprawdź wszystkie produkty do pielęgnacji lakieru i karoserii dostępne w NAPA Online lub zaufaj jednemu z 17 000 punktów NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji o tym, jak naprawić uszkodzone plastikowe listwy ozdobne, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.