Zgubiony korek gazu to jeden z tych problemów, które zawsze odkrywasz mile w dół drogi. Otwierasz pokrywę wlewu paliwa, zauważasz, że brakuje korka i zaczynasz wracać myślami do ostatniego tankowania. Ile kilometrów przejechałeś bez korka? Gdzie on może być?
Nie wpadaj w panikę. Szansa na uszkodzenie samochodu jest niewielka lub żadna, a wymiana brakującego korka jest szybka i łatwa.
Do czego służy korek gazu?
Może się to wydawać oczywiste, ale głównym zadaniem korka gazu w Twoim samochodzie jest zapobieganie wylewaniu się paliwa ze zbiornika. Pomaga on również utrzymać właściwe ciśnienie w układzie paliwowym poprzez zapewnienie uszczelnienia na samej górze węża wlewowego. Te dwa zadania są zazwyczaj powiązane, ponieważ ciśnienie w układzie paliwowym jest bardziej prawdopodobne, aby wylać gaz z węża wlewu paliwa podczas pokonywania zakrętu lub jazdy w górę lub w dół wzgórza.
Lampka kontrolna silnika
Zwykle trzeba dość lekkomyślnej jazdy, aby zgubiony korek gazu rzeczywiście doprowadził do wycieku paliwa z górnej części zbiornika i przez wlew paliwa. Bardziej powszechnym objawem braku korka jest kontrolka check engine, która pojawia się na desce rozdzielczej, gdy komputer samochodu stwierdzi, że ciśnienie w zbiorniku paliwa nie jest utrzymywane na odpowiednim poziomie. Nowoczesne systemy są wystarczająco czułe, aby stwierdzić, że brakuje korka. Jeśli widzisz, że ta kontrolka pojawia się kilka kilometrów po zatankowaniu, warto zatrzymać się i upewnić, że korek jest nadal na miejscu i jest szczelnie zamknięty. Poświęcenie czasu na podłączenie skanera OBD zwykle pokazuje kod usterki P0457, co oznacza, że komputer wykrył dużą nieszczelność systemu odparowywania. Jeśli tak jest, kontrolka check engine powinna zgasnąć po wymianie korka gazu i przejechaniu kilku dni.
Improwizuj!
Radzenie sobie z zagubionym korkiem gazu jest bardzo proste. Jeśli znajdziesz się mile od najbliższego sklepu z częściami samochodowymi, gdzie korki paliwa są dostępne do zakupu, można szybko zatrzymać się wlew paliwa z szmatą. Zapobiegnie to wydostawaniu się gazu i oparów benzyny z baku do czasu, aż będzie można kupić zamiennik. Staraj się prowadzić samochód tak spokojnie, jak to możliwe, dopóki nie założysz nowego korka, aby zapobiec rozpryskiwaniu się gazu wokół zbiornika i potencjalnie w górę szyjki wlewu. Czasami stacje benzynowe posiadają również kolekcję korków pozostawionych przez innych kierowców, które możesz zamontować w swoim samochodzie jako środek tymczasowy.
Wreszcie...
Wreszcie, możesz kupić nowy samochód (lub nowy dla Ciebie samochód) i być zaskoczony przy pierwszym tankowaniu, aby dowiedzieć się, że nie ma korka gazu. Nie wpadaj w panikę! Niektórzy producenci (jak Ford i Chevrolet) przeszli na system wlewu paliwa bez korka. Zamiast tradycyjnego, odkręcanego korka, wlew paliwa posiada małą, sprężynującą klapkę, która uszczelnia system. Wystarczy włożyć do otworu dyszę wlewu paliwa ze stacji benzynowej i zatankować jak zwykle. Po wyjęciu dyszy, wewnętrzny korek sprężynowy sam się uszczelnia. Proste.
Sprawdź wszystkie produkty do układów paliwowych i emisji spalin dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednemu z 17 000 punktów NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat postępowania w przypadku zgubienia korka gazu, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikimedia Commons.