Przekładnia lub skrzynia biegów jest interfejsem przełożenia, który służy do różnicowania obciążeń wejściowych i wyjściowych między silnikiem a kołami. Bez kilku biegów, utknęlibyśmy z jednym biegiem, który byłby dobry w ograniczonym scenariuszu jazdy. Na przykład, 1/2 przełożenia wystarczyłoby tylko do poruszania się samochodu, 3/4 bieg byłby dobry tylko w mieście, a 5/6 bieg pozwoliłby na jazdę z dużymi prędkościami. Każdy z powyższych sposobów oznaczałby, że w przypadku zmiany warunków, samochód stałby się bezużyteczny. W tym przewodniku samochodowym będziemy dążyć do zrozumienia, co mamy na myśli mówiąc o przekładni CVT i jak ona działa.
Przekładnia CVT lub przekładnia bezstopniowa to rodzaj skrzyni biegów, która pozwala na jak najbardziej efektywną eksploatację pojazdu, bez ograniczeń wynikających z przełożeń. Dlatego też, w przeciwieństwie do ręcznej lub automatycznej skrzyni biegów, CVT, dzięki swoim zasadom działania, będzie miał tendencję do maksymalizacji oszczędności paliwa w różnych warunkach jazdy.
Typowe skrzynie biegów, zarówno ręczne jak i automatyczne, mają tendencję do stosowania biegów dopasowujących prędkość obrotową silnika do żądanej prędkości obrotowej koła. Ale bez względu na to, ile biegów jest dodawanych lub usuwanych, nie można zaprzeczyć, że przełożenia będą w najlepszym przypadku, to wielki kompromis. Producenci dołożą wszelkich starań, aby zminimalizować wpływ zmiany biegów, ale i tak będzie to możliwe. Więc jak działa przekładnia CVT? Cóż, całkowicie eliminuje biegi i zastępuje je dwoma kołami pasowymi i paskiem.
Jedno koło pasowe jest podłączone do silnika, a drugie do kół. W ten sposób, poprzez zmianę wielkości dwóch kół pasowych, od dużego do małego i wszystkiego pomiędzy nimi, możliwe jest niemal nieograniczone zasilanie w dopasowane przełożenia skrzyni biegów. Ale jeśli to wszystko jest dobre, to dlaczego nie widzimy większej akceptacji dla opcji przekładni opartych na CVT.
Pomijając trudności związane z kosztami i konserwacją, uczucie jazdy jest ogromnym czynnikiem wpływającym na ich powolne przyjmowanie w świecie motoryzacji. Pasek pomiędzy kołami pasowymi daje efekt powszechnie znany jako "guma-pasek". Zasadniczo jest to sytuacja, w której występuje opóźnienie pomiędzy naciśnięciem pedału przepustnicy, co powoduje wzrost obrotów i przenoszenie mocy na koła. Wynika to ze strat spowodowanych tarciem, które są ponad 10% wyższe niż w przypadku innych konwencjonalnych przekładni. Ponadto, przekładnie CVT mają zazwyczaj górną granicę wydajności i dlatego nie mogą być stosowane w ustawieniach zorientowanych na wydajność.
Producenci samochodów są świadomi zalet i wad CVT i ciężko pracują nad tym, aby były one bardziej akceptowalne pod względem osiągów i komfortu jazdy. Nie minie więc dużo czasu, zanim większa liczba auto-majorantów zacznie oferować przekładnie CVT jako opcję w swoim asortymencie.