Umiejętność naprawiania, a nie wymieniania rzeczy będzie prawdopodobnie coraz bardziej interesująca w nadchodzących latach.
Jedną z takich rzeczy, które można naprawić, a nie wyrzucić, jest czcigodny gaźnik, urządzenie dostarczające paliwo, nieznane większości ludzi poniżej 30 roku życia.
Gaźniki mieszają i rozprowadzają paliwo raczej mechanicznie niż elektronicznie, co sprawia, że są raczej do naprawienia niż do wyrzucenia.
Urządzenie składa się z dwóch lub trzech głównych odlewów, zwykle wykonanych z aluminium lub innego lekkiego stopu. Są one trzymane razem za pomocą śrub i uszczelek umieszczonych pomiędzy nimi, aby nie przeciekały. Wewnątrz znajduje się kilka małych części, które regulują przepływ paliwa w i z gaźnika, takich jak igła, gniazdo i pływak, jak również kilka małych sprężyn i gumowych rzeczy, które zmęczenie lub w inny sposób zużywają się w czasie.
Te małe części muszą być wymieniane co jakiś czas, ale sam gaźnik służy przez dziesięciolecia.
Właśnie skończyłem odbudowę jednego, który pochodzi z 1978 roku. Jest prawdopodobne, że za kilkadziesiąt lat nadal będzie mieszał powietrze z paliwem.
Nie jest to ładna rzecz do oglądania, chyba że zrozumiesz jej piękno: gaźnik, mam na myśli.
Jest to niezależne, mechaniczne urządzenie, które stanowi całość "układu paliwowego". Robi dosłownie wszystko, z wyjątkiem pompowania paliwa do siebie, co w samochodach z gaźnikami jest obsługiwane przez prostą pompę mechaniczną, która jest zasilana przez pracujący silnik, a nie przez elektryczność, i która jest zarówno tania, zwykle mniej niż 50 dolarów, jak i łatwo dostępna, przykręcona do boku silnika, gdzie można dostać się do niej w ręce.
Gaźnik nie ma przewodów, ponieważ nie jest podłączony do niczego elektronicznego. "Wyczuwa" tylko dwie rzeczy: Nacisk twojej prawej stopy, poprzez kabel przymocowany do pedału gazu, oraz siłę podciśnienia silnika, która służy do zasysania mieszanki powietrza i paliwa do silnika - innymi słowy, rzeczy fizyczne.
Zwykle jest on przymocowany do silnika za pomocą czterech śrub. Odkręć je, odłącz przewód paliwowy i kabel łączący ramię przepustnicy z pedałem gazu, a gaźnik zejdzie z silnika. Jest to praca trwająca najwyżej dziesięć minut, jeśli pracuje się powoli. Jest to również praca każdy z kilkoma bardzo podstawowymi narzędziami ręcznymi może wykonywać tak samo dobrze jak wyszkolony mechanik, ponieważ nie wymaga bycia wyszkolonym mechanikiem, aby ją wykonać.
Przynieś gaźnik na swój stół warsztatowy. Patrzcie! Patrzysz na wszystko - działa. Jeśli to naprawisz, nie ma już nic więcej do naprawy.
Rozebranie go na części i złożenie z powrotem lub przebudowa wymaga nieco więcej umiejętności i kilku specjalistycznych narzędzi. Nie wymaga to bardzo drogiego sprzętu diagnostycznego ani specjalistycznego szkolenia profesjonalnego "technika". Przede wszystkim, wszystko, co wymaga uwagi można zobaczyć i obsłużyć, ponieważ jest to mechaniczne i fizyczne, a nie elektroniczne i niewidzialne.
Można to ostrożnie zdemontować na stole warsztatowym, sprawdzić i wyczyścić. Jeśli potrafisz dokonywać pomiarów i masz proste narzędzia, możesz poradzić sobie z wykonaniem wszystkich pomiarów niezbędnych do odbudowy gaźnika. Czyszczenie to coś, co może zrobić każdy, kto ma starą szczoteczkę do zębów i rozpuszczalnik.
Zestawy odbudowujące są dostępne dla większości popularnych gaźników, takich jak ten czterocylindrowy Quadrajet. Zestaw zawiera na ogół drobne części, które należy wymieniać raz na około 20 lat. Obejmują one iglicę i gniazdo, które wraz z pływakiem regulują dopływ paliwa do gaźnika i ilość przepływającego przez niego paliwa. Kolejnym małym elementem jest pompa przyspieszenia, która wtryskuje gaz do silnika, gdy po raz pierwszy wciśniesz pedał przyspieszenia (potem podciśnienie zasysa paliwo do silnika).
To plus uszczelki i staranny ponowny montaż, a także kilka regulacji to cały proces przebudowy. Po jego zakończeniu cały układ doprowadzania paliwa jest tak funkcjonalnie nowy, jak w dniu, w którym został po raz pierwszy zamontowany w silniku, te wszystkie dekady temu.
Ten Quadrajet z 1978 roku jest gotowy na kolejne 42 lata mieszania paliwa. Quadrajet zamontowany w moim Trans-Am'ie z '76 roku miesza paliwo od 44 lat i będzie mieszał je jeszcze przez kolejne dekady, niż prawdopodobnie mi zostało.
Elektroniczny wtrysk paliwa ma wiele zalet, ale nie jest wśród nich łatwość odbudowy. Kiedy elementy elektroniczne przestają działać, nie działają już nigdy więcej. Wyrzuca się je i zastępuje nowymi częściami. Ale te nowe części, a jest ich wiele w systemie EFI, mogą nie być dostępne w ciągu najbliższych lat lub tygodni.