Wnętrze łożyska może być gorącym miejscem. Kiedy łożysko ochładza się, kurczący się metal, powietrze i środek smarny mogą wytworzyć próżnię, która - miejmy nadzieję - jest utrzymywana przez uszczelki. Jeśli uszczelki są zużyte i nie są w stanie utrzymać próżni, łożysko lub uszczelniony zespół piasty zasysa powietrze z zewnątrz, zanieczyszczenia i wodę. W częściach kraju, które używają soli na drogach, jest prawie tak źle jak woda oceaniczna na łożyskach kół.
Zanieczyszczenia te krążą poprzez smar oraz pomiędzy wyścigami i łożyskami, dlatego też komponenty zużywają się i ewentualnie zmieniają swoje właściwości metalurgiczne.
Kierowca może zauważyć odgłosy dochodzące z otoczenia koła, być może wędrówka lub rozluźnienie układu kierowniczego oraz nietypowe zużycie bieżnika przedniej opony. Hałas może się zmienić podczas strojenia, stać się głośniejszy, a nawet zniknąć przy niektórych prędkościach. Hałasu tego nie należy mylić z kliknięciami i wyskakiwaniem zużytego zewnętrznego przegubu homokinetycznego w samochodzie FWD. Zły zewnętrzny przegub homokinetyczny zwykle powoduje hałas tylko podczas skręcania, a nie podczas jazdy na wprost.
Gdy łożysko jest zużyte, tempo zużycia jest przyspieszane przez uszczelki, które nie zatrzymują już zanieczyszczeń, a zwiększone ciepło może spowodować jego rozpad i ostatecznie wydalenie. Jest to śliskie nachylenie, które może szybko doprowadzić do katastrofalnej awarii.
KONTROLA WZROKOWA ŁOŻYSK KÓŁ
Gdy łożysko koła zużywa się, jest to zazwyczaj przypadek nieodpowiedniego smarowania, wadliwego montażu lub niewłaściwej regulacji. Aby naprawa się powiodła, doświadczony mechanik musi najpierw ustalić, dlaczego poprzednie łożysko zawiodło. W przypadku uszczelnionych zespołów piast nie jest możliwe sprawdzenie wewnętrznych łożysk i wyścigów.
Dobry doradca serwisowy przeprowadzi rozmowę z klientem, aby dowiedzieć się, po jakich drogach przeważnie porusza się pojazd. Ponadto, doradca może zapytać, jakie rodzaje ładunków pojazd regularnie przewozi. W przypadku przeciążenia pojazdu przez kierowcę, uszkodzenie łożyska może być nieuniknione.
Najczęstszym schematem awarii łożysk kół są te po stronie pasażera pojazdu, które ulegają najpierw awarii. Łożyska po stronie pasażera są wystawione na działanie najbardziej stojącej wody w rynnie. Jeżeli w pierwszej kolejności ulegnie awarii łożysko po stronie kierowcy pojazdu, należy przyjrzeć się z bliska łożyskom po stronie pasażera, ponieważ awaria może nie znajdować się daleko z tyłu.
JAK CIEPŁO WPŁYWA NA ELEMENTY SKŁADOWE ŁOŻYSKA KOŁA
Większość elementów łożysk kół jest poddawana obróbce cieplnej w celu utwardzenia metalu. Ale obróbka cieplna może również wnikać daleko w metal. Po zużyciu się łożyska przez tę warstwę dochodzi do gwałtownego i katastrofalnego zużycia bardziej miękkiego metalu poniżej. Ten rodzaj awarii zmęczeniowej nazywany jest "odpryskami". Uszkodzenia tego typu powodują, że metal schodzi w postaci płatków.
W przypadku przegrzania się łożyska koła, gorący środek smarny ulega uszkodzeniu i może spowodować wypalenie, a nawet wytrawienie powierzchni łożyska. Również woda i inne korozyjne elementy mogą stwarzać takie warunki, które prowadzą do odprysków na drodze. Spalony lub utleniony środek smarny może pozostawić na powierzchni łożyska ciemną powłokę. Należy pamiętać, że w przypadku łożysk stożkowych nadmierne obciążenie wstępne może naśladować ten sam wzór uszkodzenia. Jeśli łożysko koła nagrzeje się do wysokiej temperatury, koszyki i uszczelki mogą ulec deformacji i doprowadzić do zablokowania łożyska. Z tych powodów właściciel pojazdu powinien szukać profesjonalnej placówki do wykonania takich napraw. Wymiana łożyska koła wymaga doświadczenia zarówno w usuwaniu starego łożyska bez uszkodzenia innych elementów, jak i w montażu części zamiennej w sposób, który zapewni optymalne i trwałe działanie nowej części. Łożysko koła nie jest komponentem, który powinien być zakupiony, a jego koszt jest główną zmienną przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Uszczelki są krytycznym elementem dla trwałości łożyska koła. Jeśli zanieczyszczenia z zewnątrz przedostaną się do środka, może to spowodować zużycie tzw. tulejek. Nigdy nie wolno ponownie używać uszczelek. Używane uszczelki mogą wyciekać i zanieczyszczać okładziny hamulcowe lub powodować przedwczesną awarię łożyska koła.
Łożyska są precyzyjnymi produktami, które wymagają złożonych procesów produkcyjnych. Łożyska gorszej jakości, wykonane z niskiej jakości stali i słabo obrabiane cieplnie, mogą się zużywać i przedwcześnie ulec awarii.
Ponadto, złej jakości stal może mieć wtrącenia twardego lub miękkiego metalu, które mogą spowodować przedwczesną awarię. Podsumowując, niedrogie łożysko koła może wyglądać tak samo jak wysokiej jakości, droższe łożysko koła, ale to jest to, czego nie widać, że robi różnicę, gdy trzeba wymienić nową część znacznie wcześniej niż oryginalny element trwał.