Czy wiesz, że pedał sprzęgła nie porusza bezpośrednio tarczą sprzęgła? Potrzebny jest cały szereg mechanizmów, które przełożą ruch nadepnięcia na pedał sprzęgła na ruch tarczy sprzęgła. Zazwyczaj producenci samochodów stosują trzy metody uruchamiania membrany sprzęgła w samochodach z manualną skrzynią biegów: popychacz, linka i mechanizm hydrauliczny. Regulacja drążka popychacza i linki jest dość prosta, ale sprzęgła hydrauliczne wymagają odpowietrzenia podczas instalacji nowego hydraulicznego łożyska rozrządu. Oto co musisz wiedzieć o tym, jak odpowietrzyć sprzęgło.
Rodzaje siłowników sprzęgła
Istnieją dwa rodzaje hydraulicznych siłowników sprzęgła: siłownik i łożysko:
Siłowniki sprzęgła typu ramowego
Ten system jest hybrydą mechanizmu popychacza, gdzie wykorzystuje typowe mechaniczne widełki sprzęgła i łożysko wyrzucające do obsługi membrany sprzęgła. Mechanizm popychacza został zastąpiony systemem hydraulicznym, w którym pedał steruje siłownikiem głównym, który napędza siłownik podporowy zamontowany poza obudową dzwonu. Cylinder lub siłownik porusza widełki sprzęgła i w ten sposób uruchamia sprzęgło.
Łożyskowane siłowniki sprzęgła
Większość nowoczesnych samochodów posiada w pełni zintegrowany system hydrauliczny, który eliminuje mechaniczne widełki sprzęgła oraz statyczne łożysko wyrzucające i zastępuje je hydraulicznym łożyskiem wyrzucającym. Kiedy pompa sprzęgła podnosi ciśnienie płynu w przewodach, siłownik łożyska wyrzucającego rozszerza się, naciskając na membranę sprzęgła, co powoduje wyłączenie sprzęgła.
Jest to łożysko hydrauliczne. Większość z tych urządzeń posiada dwa przewody - jeden biegnie do pompy hamulcowej, drugi jest przewodem odpowietrzającym. Łożysko porusza się na króćcu, który biegnie wokół wałka wejściowego skrzyni biegów.To łożysko hydrauliczne z 2009 Dodge Challenger jest urządzeniem samoodpowietrzającym się. Przy wymianie lub gdy odpowietrznik wyschnie, po prostu pompujesz pedał, aby go odpowietrzyć. Ile razy pytasz? To będzie od 100 do 200 razy. Tak, poważnie.
Jak odpowietrzyć sprzęgło
Odpowietrzanie sprzęgła jest nieco inne niż odpowietrzanie hamulców. Główna różnica polega na tym, że jest tylko punkt, w którym płyn jest wykorzystywany, więc jest mniej prawdopodobne, że powietrze zostanie uwięzione w trójniku lub zacisku. Z tego powodu proces ten jest bardzo prosty i może być obsługiwany przez jedną osobę.
Zacznij z dużą ilością płynu w zbiorniku. Nie chcesz, aby płyn hamulcowy pracował na sucho, co spowodowałoby jeszcze większy ból głowy. Płyn hamulcowy jest powszechnie używany, ale warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu, aby dowiedzieć się, jaki dokładnie typ płynu jest używany w systemie sprzęgła.
Zawsze zaczynajcie od uzupełnienia płynu w zbiorniku. Stracisz trochę płynu podczas tego procesu, pilnuj jego poziomu.Zlokalizuj port odpowietrzania na siłowniku lub na przewodzie wychodzącym z łożyska hydraulicznego. Jeśli pracujesz z łożyskiem, będziesz potrzebował dwóch kluczy, jednego do przytrzymania przewodu, a drugiego do otwarcia odpowietrznika.
Przewód odpowietrzający często zwisa luźno, więc potrzebujesz dwóch kluczy, jednego do przytrzymania złączki i jednego do obsługi odpowietrznika.Otwórz zawór odpowietrzający i pozwól mu kapać. Ponieważ płyn znajduje się powyżej pompy hamulcowej, a najniższym punktem w układzie jest odpowietrznik, powinien on wypchnąć całe powietrze z przewodów i z siłownika lub łożyska. Jeśli jest to nowy system, dostaniesz kilka kropli powoli, a prędkość będzie rosnąć, jak powietrze jest usuwany, aż płyn jest konsekwentnie kapanie. Zamknij śrubę odpowietrzającą i uzupełnij zbiornik.
Po prostu pozwól mu kapać. Jest to tak zwane odpowietrzanie grawitacyjne. Może to trochę potrwać, ale większość powietrza wydostanie się naturalnie.Teraz można sprawdzić działanie pedału sprzęgła. Powinien być twardy, nie gąbczasty i nie powinien się zmieniać przy wielokrotnym pompowaniu. Jeśli będzie twardszy lub gąbczasty, należy kontynuować proces.
Po grawitacyjnym odpowietrzeniu przewodu można sprawdzić jego wyczucie. Jeśli nadal jest gąbczasty, powtórz proces, ale tym razem poproś pomocnika o pompowanie i przytrzymanie pedału sprzęgła przed otwarciem odpowietrznika, tak jak w przypadku odpowietrzania hamulców.Czasami może być konieczne odpowietrzenie układu pod ciśnieniem, co jest podobne do odpowietrzania hamulców. Polega to na tym, że druga osoba podnosi ciśnienie w układzie sprzęgła i trzyma pedał, a następnie otwiera zawór odpowietrzający. Może to być wymagane, jeśli siłownik lub łożysko zostały zdemontowane.
Przy odrobinie cierpliwości, powinieneś być w stanie uruchomić sprzęgło z pełną mocą z prawidłowo odpowietrzonym układem hydraulicznym. Należy pamiętać o stosowaniu odpowiedniego płynu w układzie sprzęgła, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Sprawdź wszystkie części układu napędowego dostępne w NAPA Online lub zaufaj jednemu z 17 000 punktów NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji o tym, jak odpowietrzyć sprzęgło hydrauliczne, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.