Jeśli chodzi o samochody, mówi się, że ostre hamulce znajdują się na drugim miejscu po głośnym klaksonie na górze listy rzeczy, które kierowcy pragną mieć. Weźmy pod uwagę niebezpieczeństwa związane z jazdą w naszym chaotycznym otoczeniu, ale bez tych dwóch rzeczy życie za kierownicą byłoby bardzo nieszczęśliwe, nie wspominając już o podnoszeniu włosów od czasu do czasu.
Układy hamulcowe przeszły długą drogę w ciągu ostatnich kilku dekad i obecnie istnieje wystarczająco dużo samochodów zorientowanych na osiągi, które są wyposażone w ceramiczne i inne egzotyczne materiały klocków hamulcowych. Ale podstawowa mechanika działania hamulców samochodowych pozostała dość spójna w czasie.
Nowoczesne samochody mają coś, co nazywa się hydraulicznym układem hamulcowym. Tutaj pedał hamulca jest połączony z pompą główną i wspomaganiem, która zazwyczaj znajduje się na ścianie ogniowej. Siła wywierana na pedał hamulca oddziałuje na płyn hydrauliczny i jest zwielokrotniana za pomocą zestawu głównego cylindra i wspomagania. Następnie jest ona przekazywana do hydraulicznie sterowanych tłoków umieszczonych w zespole hamulcowym na każdym z kół. Tłoki wywierają nacisk na klocki hamulcowe (w przypadku hamulców tarczowych) i szczęki hamulcowe (stosowane w hamulcach bębnowych), spowalniając w ten sposób pojazd i zatrzymując go.
W miarę rozwoju technologii motoryzacyjnej, ludzie zaczęli zdawać sobie sprawę, że skuteczność hamowania jest związana z wieloma czynnikami. Ważne były opony używane w samochodzie, w tym mieszanka zastosowana w konstrukcji do rozmiaru i szerokości. Następnie pojawiły się hamulce bębnowe i tarczowe. Podczas gdy samochody nadal używają hamulców bębnowych z tyłu, nawet do dziś (powołując się na przystępną cenę), otuchy dodaje fakt, że producenci przestawiają się na system całkowicie tarczowy.
Zmiana przepisów i zwiększenie świadomości konsumentów na temat działania hamulców samochodowych oraz ich korelacja z bezpieczeństwem ruchu drogowego przyspieszają przejście na układ przeciwblokujący jako powszechnie oferowaną funkcję. W teorii ABS działa w ten sposób, że reguluje siłę hamowania każdego koła w taki sposób, że wystarczy tylko zwolnić pojazd i zapobiec poślizgowi koła.
Seria czujników monitoruje prędkość obrotową koła przez cały czas. Gdy system wykryje, że dane koło (lub koła) hamują trakcję, uruchamia serię zaworów. Zawory te sterują przepływem płynu hydraulicznego, a tym samym czasem trwania/siły hamowania, który jest podawany na dane koło (koła). Największą zaletą systemu ABS jest to, że skraca on drogę hamowania i umożliwia sterowanie układem kierowniczym w każdym momencie.